Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hejsan, Detta låter som helt rätt sätt att hantera det på. Kikar jag på Bas.se och deras inläggPå vilket sätt ska fel rättas i redovisningen och beskattningen?så ska felet rättas i den period det upptäcks. Inlägget innehåller också mycket annan matnyttig information så läs gärna igenom den innan rättningen. Trevlig helg! /My
Hej,Hur bokför jag en intäkt (ej fakturerad) direkt inbetald från uthyrningsiten Hygglo.Skall hyra ut en hantverks (bygg) ställning som jag hyr på Hygglo men tar in intäkten till företaget. Uthyrningspriset på Hygglo har angets varken utan eller med moms. Enligt Hygglo så ingår därmed momsen och lovade att speca upp momsen. Ställningen äger mitt AB som nyligen köpt in den och äger den.Vilket konto använder jag som hyresintäkt?MvhPontus
Hej Thomas, Jag försökte hitta information om detta på Redovisa rätts sida om provision. Dem skriver följande Erhållenprovisionkrediteras ett konto i exempelvis kontogrupp 30 (BAS 2020) omprovisionerär företags primära eller en av de primära intäktskällorna. Beloppet klassificeras därmed automatiskt till posten Nettoomsättning. Omprovisionenär från företagets sekundära aktiviteter krediteras lämpligen konto 3920Provisionsintäkter, licensintäkter och royalties, alternativt på underkontot 3921Provisionsintäkteroch ingår därmed i posten Övriga rörelseintäkter. Lämnadprovisiondebiteras konto 6050 Försäljningsprovisioner. Om den lämnade ersättningen i stället utgör en kostnad för anlitande av underentreprenader/underkonsulter debiteras konto 4600 Legoarbeten och underentreprenader, alternativt konto 6590 Övriga externa tjänster. Jag tror och hoppas detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen! 🙂 /My
Hej! Tack för ditt kanonsvar @CarinaEsp, så fint att du hjälper till i vårt forum! 🙂 @ Andreas47 Vi har ingen färdig hantering för detta i Visma eEkonomi i dagsläget. Det finns däremot ett önskemål som vi utvärderar kring det just nu i trådenFaktura samt kontantfaktura VMB - eEkonomi, den kan du följa för se vad som händer framåt men också för att få tips och råd om hur andra har hanterat det under tiden. /My
Hejsan! Såklart ska jag hjälpa dig reda ut detta. Jag ser att du har skapat ett annat inlägg där du ställer samma fråga. Där har @Lovisa - Revidera i Bohuslänhar gett dig bra svar. Eftersom det verkar kört ihop sig något kan det vara bra att gå efter Lovisas förslagatt starta om Visma eEkonomi och börja om. Frågan beror på Visma eEkonomis programhantering och därför tycker jag vi fortsätter med din frågeställning i din trådBokföra betalning i efterhand med privata pengarför att samla det på rätt ställe. Jag tror att du har ett Aktiebolag av vad jag sett på ditt kundnummer, i vår filmBokför inköp med privata pengar i Visma eEkonomi - Aktiebolagfinns mer exakta instruktioner om hur detta hanteras. Men som sagt, kolla över möjligheten för att börja om, känns något oklart kring just denna frågeställningfår du gärna återkomma i din andra tråd så hjälper vi dig vidare där. 🙂 Ha en fin tisdag! /My
Awesome