Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Om du betalar ut 800 kr till konstnären så måste underlaget för utbetalningen vara 800 kr. Därav så ska fakturan från konstnären vara på samma belopp.Förtjänsten du får är ju att du sålt varan för 1 000 kr och sedan betalar konstnären 800 kr.1000 kr har du ju bokfört som intäkt när du sålde varan i butiken.
Tack för hjälpen, mycket uppskattat!Ha en trevlig helg! 😀👍🏻
Tack för förtydligande (och stor hjälp). Jag har hittills jobbat med att göra ett avtal för nya medlemmar, men det kanske går utan att man behöver skriva en faktura? Jag ska testa.Trevlig helgTom
Den moms som är angiven är troligen s.k. MOSS-moms vilket innebär att dom sålt till en privatperson. Detta då dom inte haft något VAT-nummer från er. Den man då skall göra, enligt Skatteverket är att man ändå skall hantera det som ett EU-inköp. D.v.s ta totalsumman man betalat, inklusive MOSS-momsen, bokföra den som inköp EU (tjänst i det här fallet). Sedan lägga på och dra av 25% moms (om man har momspliktig verksamhet och får lyfta momsen).Detta är i mitt tycke väldigt märkligt då tanken bakom hela systemet är att allt skall mötas i den centrala kontrollen. Men gör man på detta vis så möts aldrig ditt bokade inköp av en registrerad försäljning. Så vi rebeller här i Norr gör väl inte så utan kostnadsför dom bara, utan att lyfta moms men även utan att hantera det som ett EU-inköp. Det är ju sådana här gånger små belopp och det känns ändå mer rätt.
Debitera 3985 med beloppet och lägg det i kredit som en övrig kortfristig skuld, t ex 2890.Om det är fastställt att beloppet ska betalas tillbaka så ska det ju inte påverka resultatet vilket det gör om du inte bokar bort det.
Awesome