Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

När man säljer en inventarie så ska tillgången plockas bort både från anskaffningen och avskrivningen.Man ska ha ett anläggningsregister där samtliga inventarier som finns i balansräkningen på 12-konton finns upptagna post för post med anskaffningsvärde och ackumulerad avskrivning.Tyvärr kan jag inte förklara på något annat sätt än det jag gjorde innan.Det du anger nedan har med försäljningssumman vid beräkning av årets avskrivningar har med den skattemässiga avskrivningen att göra.Maskinen som är såld måste ha ett anskaffningsvärde, det är bokfört som en tillgång på konto 1210, sedan har man gjort avskrivningar på maskinen under den tid som man ägt den, det ligger i kredit på 1219. Det måste bokas bort för annars ligger maskinen kvar i balansräkningen fastän den är såld.Maskinen har ett restvärde i bokföringen (anskaffningsvärde minus avskrivning), det restsvärdet ska jämföras med vad man fått för maskinen exkl moms och visar då vinst eller förlust.
Hej Sofia,Om du inte har bokfört fakturan alls och det är en tjänst såld till en svensk kund och du fått pengarna till ditt företagskonto ska du debitera ditt företagskonto, troligen 1930, och kreditera 3041 Sålda tjänster 25% moms samt 2611 Utgående moms 25%.Om förutsättningarna är annorlunda får du ge mer information !Lycka till!
Jag antar av din beskrivning att ni inte hade bokfört denna avgift tidigare. Då ska den bokföras "som vanligt", dvs som om kostnaden uppkommit 2020 om det är så att 2019 är stängt och rapporterat. Om inte bokslutet är klart än för 2019 ska det tas upp där.Konteringsmässigt bokför du kostnaden på 7510 och skuldför på 2731 till dess att betalningen görs.
@salamandern Ja, såbra! Blev nyfiken, har du ett svar du vill dela med dig utav? 🙂 /My
Hej! Jag kikade på detta och bollade lite med en kollega. Ditt konteringsförslagfungerar skulle jag säga. 🙂 /My
Awesome