Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej!Jag lånade ut 127000kr till AB för köp av en skåpbilRenault Kangoo.Bokförde transaktionen till konto 1930 mot konto 2893 skulder till närstående personer.Därefter gjordes bilaffären upp och pengarna togs ut från konto 1930 och mot konto 1240 bilar och transportmedel.Någon moms får man ju inte dra av på köpet som jag förstår det då bilen väger under 3500kg men den har skiljevägg mellan kupe och lastutrymme. Är detta till att börja med rätt ?Nästa historia är att bilen blev krockad efter några veckor sedan och försäkringsbolaget kommer inte reparera den utan betala ut ersättning.De kommer dra av 25000kr i moms och 5000kr i självrisk och bilen värderas till 125000kr, alltså 2000kr mindre än inköpet av bilförsäljare.Om jag nu godtar detta, hur ska nu detta bokföras rätt och momsen som försvinner från ersättningen ska väll bokföras och dras nu av?Så fråga 1 är hur jag bokar bort bilen och när ersättningen kommer till kontot 1930.Fråga 2 hur konto 2893 och 1240 bokförs när bilen ska bort från bokföringen.Fråga 3 Om pengarna blir kvar på företagskontot för inköp av en annan bil så blir väll företagets skuld till mig detsamma.Fråga 4 När jag hittat en annan bil så bokför jag dom 95000kr från konto 1930 till 1240.Om nu en leasing blir aktuell för mellanskillnaden, om säger nya bilen kostar 130000kr.Då ska 35000kr leasas, hur läggs det upp.Bilen skriver jag sedan av på 5år.Finns det någon vänlig skäl som kan hjälpa mig genom detta och bokföring, särskilt händelserna efter skadan.
Hej!Det här är inte en direkt bokföringsfråga, men det brukar ju vara många kloka folk som kan hjälpa till här så jag prövar:Jag har lånat ut 100 000 till mitt AB. Villkoren för lånet är:5 % räntaRäntor skall betalas årligen om ekonomin så tillåterOavsett, så skall hela lånet inklusive räntor återbetalas 1 januari 2030.Men nu slog det mig att detta fort kan bli väldigt olagligt.Ponera att AB inte kan betala räntorna ett år så lånet ökar till 105 000. Då lånet ökat så har vinsten i AB minskat motsvarande och därmed vinstskatten.Jag som privatperson har fått en fodring på 105 000 istället för 100 000. Men som jag förstår det så beskattas du inte som privatperson förrän du realiserar vinsten, vilket du ju inte kommer göra förrän AB måste lösa in lånet.Så om detta resonemang stämmer så kan man ju som privatperson låna ut med till exempel 25 % ränta med ett krav om inlösning av lånet om 100 år. Då har man i princip skapat en situation där man aldrig betalar vinstskatt i AB. Ergo, måste detta vara olagligt eller så brister logiken någonstans.
Hej!Det är lite beroende på om du sålt ett hyreskontrakt eller om du sålt en fastighet. Om du bara sålt ett hyreskontrakt så blir det en intäkt i bolaget som kan räknas av mot tidigare underskott och det görs sen i deklarationen isf. Om du sålt en fastighet så är det lite mer att tänka på så det skulle jag rekommendera att ta hjälp med om du känner dig osäker.
Hej!Har nu fått tillbaka lite moms på min enskilda firma men behöver lite tips för bokföringen.I dagsläget ligger momsfordran positivt värde på 1650 och negativt värde på 2013, alltså balanserar ju balansräkningen.Vid deklarationen angav jag min momsfordran som eget kapital eftersom det anses som företagets pengar. Dessa pengar hanteras ju dock helt ur mitt privata konto och tanken är att pengarna ska "tas ut" ur firman nu, rent bokföringsmässigt alltså.Ska jag helt enkelt kontera K1650 och D2013 för att få noll?Med vänliga hälsningar,William
HejJag har ett belopp liggande på ett kostnadsställe i ingående balans sedan flera år.Vet inte hur jag ska få bort det. Det bör ju inte ligga kvar efter bokslut.Jag har balanskonton där jag använder mig av kostnadsställen lite ovanligt kanske mengör så efter tips från er då jag har att hantera ett större antal resor, teaterbiljetter mm som ska balanseras och ej gäller några intäkter eller kostnaderTacksam för hjälp att nolla så att det inte återkommerMed tacksamma hälsningarAnna-Karin SönneKnr 1106764
Awesome