Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Nyligen har jag tagit över bokföringsuppdrag från en ideell förening. Vanligtvis är sponsringen momsfritt men föreningen hade fakturerat sponsrarna (företagen) summor med moms. Föreningen är varken momsregisrera eller vinstdrivande.hur ska dessa summor bokföras?ska dessa summor beskattas?hälsningar
Försöker kontera"Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" men tycker 2010 känns konstigt. Eller stämmer det?
Hej!Tack så mycket för din tid för att detaljerat förtydligande av frågan.Med vänliga hälsningar!Aleem
jag har konto 2650 momsredovisning som används.Om jag har pengar att få tillbaka från skatteverket den månad från momsredovisningen men tar inte ut de och de betalas till min skattekonto.Nästa månad kommer att jag måste betala till skatteverket efter momsredovisningen, på så sätt väljer jag att betala först med de pengar som är på skattekontot och resten från företagskonto.Hur bokförs alla de transaktioner?Samt vilket konto använder ni för skattekonto i Visma?Som exempel kan vi ta första momsredovisningen 500kr att få tillbaka och månaden efter 700kr att betala.Tack för alla svar.
Hej,Har ett AB med verksamhet att äga och förvalta värdepapper, bolaget tillämpar K2.Försöker förstå hur jag redovisar återköp från kapitalförsäkring. Till exempel, om anskaffningsvärdet är 1MSEK (dvs. summan av de premier som betalats in) och värdet har ökat med 300KSEK. Om jag sedan gör ett återköp från kapitalförsäkringen om 300KSEK (värdeökningen) så förstår jag att det ska bokföras på konto 8220.Låt oss säga att 6 månader senare vill jag göra en ny insättning i kapitalförsäkringen på 300KSEK – vilket medför att det nya anskaffningsvärdet på försäkringen är 1.3MSEK.Så till min fråga – redovisar jag återköpet (300KSEK) som intäkt i resultaträkningen även om jag under samma räkenskapsår återinvesterar kapitalet i kapitalförsäkringen?Tar gärna emot information om det är några skillnader om man i stället tillämpar K3.Tacksam för svar!
Awesome