Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej, jag håller på att göra årsredovisning för mitt AB. I kontrollen av årsredovisningen står det:Raden 'Belopp vid årets ingång' i kolumnen 'Aktie­kapital' (25000) stämmer inte med raden i balansräkningen (0). Då går jag till balansräkningen för att rätta till det men det finns ingen rad i balansräkningen som heter 'Belopp vid årets ingång', så jag vet inte hur jag ska fixa detta problem. Jag kan dela bilder så kan jag visa hur det ser ut, men det står att jag inte har tillstånd att ladda upp bilder här. Tack för all hjälp!
Hej Annica,Tack för svaren, men bara för att tydligt göra detta:om vi tar först endast månad 1:steg-1: efter att vi har redovisad momsen i Visma och har laddat ner filen då ska vi bokföra K2650 D1630 500kr, stämmer detta?steg-2: först ska vi föra om momsskulden efter vi har redovisad momsen i Visma och laddat ner filen och då blir det: D2650 K1630 700kr ?steg-3: ska betala momsskulden till skatteverket: D1630 K1930 200kr eller hur?Så för första månaden om vi ska få tillbaka efetr momsredovisning är endast detta bokföringen som vi ska göra efter har laddat ner filen och lämnat in på skatteverket?Spelar nån rolle när ska detta bokföras, vilka datum, om det bli samma med momsredovisning i Visma t.ex eller när man laddar up filen på skatteverket..?!Tack för hjälpen.
HejEftersom du använder konto 2099 och 1630 utgår jag från att ditt företag är ett AB.2022 års resultat på konto 2099 ska vid ordinare bolagsstämma 2023-XX-XX bokas om till konto 2091 Balanserat resultat enligt vad som angivits i Årsredovisningen och Resultatdisposition.När det gäller konto 1630 ser det ut som att inget hänt under 2023. Ingående saldo 2023-01-01 på 14 952 står kvar som Utgående saldo 2023-12-31. Här måste du stämma av mot företagets Skattekonto (Skatteverkets hemsida) så att du får med 2023 års transaktioner och korrekt saldo 2023-12-31.Vänliga hälsningarRoffaK
Som en inventarietillgång sannolikt, åtminstone om den kostar över gränsen för förbrukningsinventarier och har en beräknad ekonomisk livslängd som är längre än 3 år. Ingen moms att lyfta oavsett om det är en lastbil eller ej. Inga konstigheter alls. Om den nu är tänkt att brukas.Är den inköpt för försäljning, ja då blir det VMB inköp och VMB moms vid försäljningen.... och tänk på att det kan blir förmånsbeskattning på den om den används och körjournal saknas.... Lycka till!
Awesome