Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej har börjat hyra ut byggställning och verktyg i liten skala och testar nu Hygglo. Hygglo betalar ut min hyresintäkt minus deras provison, säg 500kr. Frågan: -Kan jag bokföra detta och få med ingående moms utan att göra någon faktura? Känns onödigt att göra en faktura när Hygglo direkt bara betalar ut mitt Hygglo hyrpris 500kr minus deras provision 20% (100kr) = 400kr, vilket blir min hyresintäkt inkl moms som skall redovisas. Om jag skall betala ingående moms på intäkten på 400kr då får jag det till 80kr och min "vinst" blir då 320kr. Frågan är om jag -kan bokföra detta utan att göra någon Faktura! För info. så går det via mitt lilla en-mans AB. Mvh Pontus
Hej,Jag tror att jag har bokfört arbetsgivaravgifterna lite fel, i alla fall när det gäller själva inbetalningen till skattekontot, och hoppas att ni kan hjälpa mig reda ut det.Så här har jag bokfört själva utbetalningen av lön:Bokföring av lön:1930 Företagskonto Kredit7210 Lön till tjänstemän Debet7510 Arbetsgivaravgifter Debet2730 Sociala avgifter och särskild lönseskatt Kredit2710 Personalskatt DebetHur bokför jag utbetalningen till Skattekontot, och ska jag sedan bokföra ytterligare något mer?
Jag köper ganska mycket onlinetjänster från utlandet, både EU och USA, och då blir det ett växlingspåslag när jag betalar med kort (vanligtvis kreditkort). Hittills har jag inte redovisat detta separat utan bara som en del i priset men känner att det är bäst att fråga: ska det redovisas som en separat utgift, och på vilket sätt i så fall?Det kan t.ex. stå på kreditkortsutdraget:[digital tjänst] USD 69,00 kurs 869.788 -610,65 krUtan växlingspåslag SEK 500,59Växlingspåslag SEK 10.50Och i de fall det är omvänd momsplikt, ska jag då betala moms bara på beloppet utan växlingspåslag eller hela...
Hej @Jallow Du kan när du matcha i Visma eEkonomi välja bokföringshändelsen Övrigt uttag och inköpstypen Bankkostnader. Då bokförs summan automatiskt mot konto 6570. 🙂 /My
Hej Hans, Denna fråga har vi jättesvårt att svara på här i forumet. Dels är det 11 år sedan och dels beror egenavgifterna på vilka övriga val du har gjort för karensdagar och liknande. Mitt förslag är att du vänder dig till en redovisningsbyrå för bästa hjälp. På verksamt.se finns information om egenavgifter och vilken vad som gäller 2020. Ha en fin dag! /Tinna
Banner