Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej Pär, Det känns som om det blivit lite fel redan i när du bokförde inbetalningen till Skattekontot. Om det har blivit felaktigt bokfört så kan du Ångra matchning och det gör du i översikten för Kassa- och bankhändelser. När du bokar en inbetalning till Skattekontot gör du det via Kassa- och Bankhändelser - Övrigt uttag och då blir bokningen 1930 Kredit och 1630 Debet. Så när pengarna betalas in till kontot så ska du debitera det i bokföringen. När pengar dras från kontot ska du kreditera det, precis på samma sätt som du gör med företagets bankkonto när du gör inköp till företaget. I eEkonomi under Kassa- och bankhändelser- Skattekonto - Ny Skattehändelsefinns ett färdigt bokföringsförslag Debiterad preliminärskatt och då bokas 1630 Kredit och 2510 Debet. Titta gärna på filmen Få full koll på skattekontotsom jag tror kan underlätta för dig. /Tinna
Hej!Jag har köpt in en mobiltelefon i företaget (AB) (på avbetalning tillsammans med abonnemang från operatör). Planen är att ha den kvar i företaget i 4-5 år.Med tanke på att jag planerar att ha den kvar i företaget i mer än 3 år så vill jag bokföra den som inventarie, så att den räknas som en tillgång och inte påverkar resultatet direkt, då företaget är nystartat och kostnaderna i början är många.Finns det något regelmässigt hinder att göra detta? Jag vet att man inte brukar göra så, men en ekonom som jag är bekant med trodde inte att det skulle finnas något regelmässigt problem med att bokföra som inventarie. Stämmer detta?
Nej, inte alls inom den branschen. Vilken tur. Trodde att jag hade missat något, men så var det inte. Tusen tack!
Registrera ny leverantörsfaktura, under "gröna knappen" uppe till höger på startsidan
Hej!Vet att denna fråga besvarats tidigare men kan inte riktigt översätta till mitt problem.Har en friggebod som jag använder som kontor som företaget (AB) köpte in.Nu har jag köpt av företaget denna friggebod. Köpte den för samma som inköpspriset.Skapade en vanlig faktura och betalade den och valde i inventarier i eEkonomi att jag sålt friggeboden.Men står ju att man måste göra en manuell verifikation också.Hur ska denna se ut om:Försäljningen ser ut såhär.Fakturan som betalades ser ut såhär.Och balansräkningen just nu ser ut såhär.Tacksam för svar! 🙂