Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Enskild Firma
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Ändra ingångsvärde för innevarande år - Enskild Firma

Hej jag försöker ändra ingångsvärdet för 2019 då det diffar lite. Hur gör jag? Har gått in under arkiv och ingångsvärden men det verkar bara som att jag kan ändra 2017 års ingångsvärden medan jag inte hittar något sätt att ändra för varken 2018 eller 2019.  Hur gör jag?
9 SVAR 9
NY MEDLEM

Re: Ändra ingångsvärde för innevarande år - Enskild Firma

Menar du ingående balans? Kolla om du har bokfört resultatet så att allt är noll på på 2017 resp 2018. Det kan vara några ören som diffar. Gå in på ingående balans året du vill ändra och klicka på överför UB från föregående år. Om det nu var det du menade med ingångsvärden. 

Vilket program använder du? Är lite olika hantering av IB/UB och överföring av IB i de olika programmen.. Rent generellt så skall man ju aldrig behöva ändra ingående balanserna manuellt. När bokslutet  är klart för föregående år så skall det balansera och bli noll och vid överföring av UB till IB så blir även det noll...
NY MEDLEM

Dagens version av Visma Enskild Firma är inte uppdaterad för att göra deklaration för 2019. Det du ser under Arkiv Ingångsvärden är inför 2018 och du kan även se gamla år i listen nedtill åt vänster. Du får vänta tills december då uppdatering inför deklaration 2019 troligen kommer.
NY MEDLEM

Ah då förstår jag! Tack.
NY MEDLEM

Nej det står lite fel på bankkontots ingångsvärde, ville rätta till det.
NY MEDLEM

Det äldre Enskild Firma, det som man laddar ner och jobbar i. Ingångsvärdet på bankkontot diffar lite mot vad det egentligen  var, ville rätta till det.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Marie,

Vill bara inflika en ytterligare sak gällande programmet Visma Enskild firma.
Vissa av dina ingångsvärden kan du precis som Thommy skriver redigera när du har rätt årsversion men inte alla fält.
Ingångsvärdena fyller man annars normalt i när man börjar med programmet och sedan förs aktuella värden över när ditt år är avslutat.
Du kan läsa mer i den skrivna hjälpen för programmet som du hittar här.

Det jag tänker när du skriver att du har fel saldo på företagskontot är att även ett ytterligare konto bör vara fel.
Du får gärna kontakta supporten så kan vi hjälpa dig att justera de värden du behöver hjälp med.
Öppettider och kontaktuppgifter hittar du under kontakta oss på vår hemsida.

Återkom gärna med mer information om du hellre fortsätter i forumet.

Ha en trevlig kväll!
/Cecilia
NY MEDLEM

Hej!
Tack för svar,
.. jo kassan har växt utan att jag kan förklara hur. Något fel har jag uppenbarligen gjort. Jag har försökt gå igenom verifikationerna men utan att hitta någon insättning på kassan och blir inte riktigt klok på detta, tror jag gör något fel vid deklarationen/bokslutet.
Jag har ringt supporten men de kunde inte ge något annat råd än att ändra ingångsvärdet när det är deklarationsdags.
Hon sa även att de inte kunde hjälpa mig att justera värdena.
Så jag vet inte vad jag ska göra då egentligen mer än att försöka ändra värdena när de är ändringsbara vilket enligt ett annat svar är runt årsskiftet.
Ha en trevlig kväll du med.
ANSTÄLLD

Hej Marie,

Jag vill rekommendera att du går till Kassaboken och där gör urval på Period 2018 först. Ser du några händelser på kassan där eller kommer det felaktiga beloppet från ännu tidigare år?
Du kan även gå till Utskrifter och kika på den som heter Översikt kassabok. Välj de olika perioderna och leta efter var kassan har ökat.
Till största sannolikhet ligger det kassaboksposter på kassan som egentligen skulle lagts på något av dina andra konton. 
Om det hade varit händelser från 2019 hade du bara kunnat gå till Kassabok och valt Ny överföring och tagit från kassan och lagt till önskat konto. Om kassan har för mycket pengar är det för lite pengar någon annanstans. Är det på företagskontot pengarna saknas?

Har du redovisat de tidigare deklarationerna till Skatteverket med för mycket pengar på kassan och fått backning?
Du hittar tidigare deklarationer under Utskrifter Årsutskrift om du gjort dessa i programmet. Det kan vara smidigt att kika på dessa och se vilket år kassans felaktiga belopp ligger på.
Kommer du behöva justera dessa i 2019 års deklaration?

Ha en trevlig kväll! 
/Sofia