Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Enskild Firma
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra aviavgift - Enskild Firma

Fick en faktura här där det tillkom en aviavgift på 29kr, hur bokför jag denna i vismas enskild firma ?

Ska den bokföras separat? Är där moms på aviavgiften ?

Tacksam för svar

Patrik
6 SVAR 6
ANSTÄLLD

Re: Bokföra aviavgift - Enskild Firma

Hej Patrik!

Faktureringsavgiften ingår i leverantörsfakturan, så du bokför totalbeloppet för fakturan och den moms som är specificerad där. Du bokför inte avgiften separat och på frågan om det är moms på faktureringsavgiften så är svaret ja. 

/Mita

NY MEDLEM

Tack för svar, var nog inte tillräckligt tydlig men grejen är att jag beställde en vara på internet och fick då kvittot där beloppet och momsen redovisades, sen fick jag en faktura från Swea där hela beloppet på kvittot var med + då 29kr aviavgift, moms redovisas inte på denna faktura, enbart tidigare belopp + aviavgift. Hur går jag tillväga?

Mvh
NY MEDLEM

Kvittot var på 4078 (815,61moms) och fakturan var på 4107kr
ANSTÄLLD

Hej!

Du sätter utbetalningstyp Övriga utgifter och ta med den moms som står på fakturan, finns det ingen moms för faktureringsavgiften finns det ingen moms att dra av.
NY MEDLEM

Alltså där står ingen moms på fakturan, där står bara ett belopp vilket är 4107kr. På orderkopian står de 4078 (varav 815kr moms) dvs de 29kr i aviavgift på fakturan vet jag ingenting om då ingen moms alls är redovisad på den
ANSTÄLLD

Jag tycker att du bokför 4107 kr på Övriga utgifter och 815 kr på moms eftersom du har det momsbeloppet från orderkopian. 

Vanligtvis ska det framgå om det är moms på avgifter, är du osäker kan du kontakta Svefaktura.