Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Enskild Firma
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Swish-betalningar utan kassaregister - Enskild Firma/eEkonomi

Hej, jag vill kunna använda Swish-betalningar för att kunna ta betalt direkt av mina kunder (idag fakturerar jag alltid). Jag har inget kassaregister och undrar hur jag bokför detta?Mvh Jenny
6 SVAR 6
CONTENT PRODUCER

Re: Swish-betalningar utan kassaregister - Enskild Firma/eEkonomi

Hej Jenny!

Du kan läsa mer om kassalagen på sidan: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/kassaregister.4.121b82f011a74172e5880005...

I Visma Enskild Firma kommer man runt kassalagen genom att skapa kontantfakturor vid kontantförsäljning.
En kontantfaktura skapar du under Kontantfaktura. Detta fungerar som ett kvitto och gör att du inte behöver använda något kassaregister.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Tack!
NY MEDLEM

Och bokförs Swish-betalningar alltså som kontantförsäljning? Eller bokför jag dem som inbetalningar på kontot? Vill bara veta så jag inte krånglar till det som ska vara enkelt 🙂

Mvh, Jenny
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

När du skapar kontantfakturan får du välja mot vilket konto som försäljningen ska bokföras. Det skapas alltså både ett kvitto och sen en bokföring som säger att du har fått in pengar och gjort en försäljning.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej!
tack för infon. Jag som har aktiebolag då? Anväder visma eEkonomi. 

Jag säljer produkter via webshop och idag är det ca 80% som väljer att betala med swish. 
Webshopen skapar en order och också kvitto vilket jag använder som bokföringsunderlag, Har ett swish nr förf företag kopplat till mitt företagskonto.

Tacksam för svar. 
NY MEDLEM

Hej!

Ovan beskrivning avser alltså programmet Visma Enskild Firma. Kompletterar med en motsvarande hantering i eEKonomi.

I ditt fall har du tillräckligt underlag via kvittot som webshopen genererar. Du behöver alltså inte nödvändigtvis skapa motsvarande kvitto i eEKonomi, även om du såklart kan göra det om du vill. Om du vill skapa kvittot även i eEkonomi så skulle du kunna lägga upp en generell kund i ditt kundregister för just detta ändamålet som heter t ex Swich. Använd sedan denna kunden för alla de kvitton som du skapar, så slipper du att lägga upp varje kund för sig inför varje nytt köp. Välj Kortbetalning som betalvillkor på din generella swich-kund, och skapa en ny faktura/kvitto för varje betalning.

När swichbetalningarna sedan ska matchas under Kassa- och bankhändelser så matchas de mot alternativet Inbetalning från betalkort, och tidigare skapade kvitton väljs upp. I denna tråden kan du läsa mer ingående om hur detta i så fall skulle fungera.

Alternativt matchar du bara de swichbetalningarna som finns under Kassa- och bankhändelser genom att direkt bokföra försäljningen i detta läget. Det görs i så fall via en Övrig insättning - Egen kontering, där du får ta upp din försäljning.

/Karl