Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Ändra belopp för sparad semesterdagar - Lön 300/600

Sparad semester, ska vara samma summa för sparad som ordinarie. Hur ändrar jag summan?
I vårt avtal står det: Mom 7. sparad semester.
"Semesterlön för sparad semester har samma värde som övrig semester det året det tas ut."
Jag konstaterar att två anställda har tio dagar kvar. Jag använder då 3226 Semesterdaglön sparad (skriver 5dag) och får upp ett siffervärde (högre) som inte på något vis stämmer med vad avtalet säger, (den andra anställde lägre). Jag försöker ändra till det rätta men det går inte! (anställda/semester/visa sparade dagar) Ex: 1148kr mot vad som är verklig enligt semeterårsavslut 1193kr. klickar jag på ápris för att jag vill ändra går det inte. Jag får bara upp rutan med semester, ersättning och där går det inte att ändra någon siffra.
Hur gör jag för att följa avtalet, se texten högst upp???
Hälsningar Per
6 SVAR 6
NY MEDLEM

Re: Ändra belopp för sparad semesterdagar - Lön 300/600

Har du provat att registrera via kalendariet? Jag använder alltid det, och har i alla fall hittills alltid fått årets värde på all semester jag har registrerat. 
NY MEDLEM

Hej Per!

Utifrån det jag läser ovan så förstår jag att era anställda har semestervillkor 10 där de anställdas semesterdaglön för sparade dagar ska vara samma som de betalda dagarna under aktuellt semesterår.
Det finns en inställning som styr detta och den hittar ni under Arkiv- Inställningar- Företagsinställningar- Semester- Dubbelklicka på semestervillkor 10. I rutan som kommer upp så har ni förmodligen en markering i rutan "Ta hänsyn till sysselsättningsgrad och ej semestergrundande frånvaro för sparad semesterlön". Den markeringen gör att beräkningen för den sparade semesterdaglönen kollar på alla värden som fanns under det intjänande året för den sparade semestern. Vilket kan resultera i att det blir ett annat värde för semesterdaglönen då beräkningen kollar på hur den anställde jobbade då.

Så lösningen i ert fall är att isåfall ta bort den markeringen och då kommer beräkningen istället bli densamma som de betalda dagarna under aktuellt semesterår. Programmet kommer inte kolla bakåt hur den anställde har arbetat. Den sparade semestern kommer beräknas som den vanliga semesterdaglönen med beräkningsformel (((Semestergrundande lön+Semestergrundande rörlig lön + Värdering av frånvarotimmar) * Semesterlön%) / Semesterrätt)=Sparad semesterdaglön.

Skulle detta inte fungera för dig får du gärna kontakta oss så får vi kika på det ihop.

Ha en fin dag.

//Amanda
NY MEDLEM

Måste jag backa semesterårsavslut? Jag har  gjort som du föreslår,,blev inte samma siffror. Jag raderade hela lönekörningen (utbet25maj) startade om, men siffrorna i semesterdaglönerutan är inte samma som "visa sparade dagar" Bilder på båda anställda bifogas. Jag uppfattade dig som att det inte är nödvändigt att backa semesterårsavslut??!!
Som du ser är inte den vanliga semesterlönen (3220) inte den samma som sparad (3226). Raderade även 9156 och gjorde om den direkt men samma siffror kommer i alla fall. 1192kr 1193kr och 1148kr hör till samma anställde (AnnaKarin).
Tackar för bra förslag av dig men du kanske bara glömde lite mer förklarande text, apropå "backa"!.
Hör av dig  PEr
NY MEDLEM

Hej, 

Det är svårt att veta exakt vad som har gjorts i ert program. Men för att säkerställa att allt ligger rätt och blir rätt framöver så får du gärna kontakta oss, så får vi kolla på det tillsammans.

Gällande bild 2 du bifogat så får den sparade semesterdaglönen ett genomsnittligt apris då dessa 5 dagar är hämtade från olika semesterår som har olika semesterdaglöner. Det avser 1 dag från år 2015-2016 (1452,99), 2 dagar från 2016-2017(1059,23) och 2 dagar ifrån 2017-2018 (944,44). Och när dessa aprisen har sparats har ni haft en inställning att ta hänsyn till sysselsättningsgraden. 

Är det så att ert kollektivavtal säger att sparad semesterdaglön alltid ska vara samma som det aktuella semesterårets semesterdaglön får ni manuellt justera värdet under Sparade semesterdagar, vanligen har de sparade semesterdagarna de värde som de betalda dagarna hade det året. 

Hoppas det var till hjälp för dig.

// Amanda
NY MEDLEM

Hej Amanda.
Verkar nu som om jag fått den rätta siffrorna men inte rakt av så som det verkar att du arbetar! Jag var tvungen att starta om hela programmet, av dig får jag intrycket att det fungerar på en gång. Alltså att bara öppna "sparade semesterdagar" och ändra siffror var helt omöjligt (öppna fungerade), gick inte att lägga in nya siffror. Därför startade jag om och då fungerade det att lägga dit nya siffror.
Programmet är konstigt och uppför sig konstigt på många sätt så som inte stämmer med vad du och dina medarbetare skriver i era förklaringar. Inte bara denna gång, tidigare kontakter med support har också medfört att jag blivit tvungen att muntligen få höra vad som måste göras för att de olika lönearterna ska fungera på rätt sätt. Har du (ni) någon bra pdf eller annat skrivet dokument som beskriver hur de olika löneartena uppför sig i olika sammanhang. Vad man kan göra och vad man inte kan göra med dem i olika sammanhang. Ett sådant dokument skulle lösa många problem och troligen frigöra er från en massa onödigt skrivande och troligen också mindre antal missnöjda användare.
Gjorde som du sa i första svaret, "ta bort den markeringen". Fråga, kommer nu nästa års semesterlöneskuld och sparade dagar att bli rätt när jag kör semesterårsavslut 2020????
Hälsningar  Per
NY MEDLEM

Hej Per,

Det låter märkligt att du behövde starta om programmet för att ändringarna skulle kunna genomföras, det ska inte behövas. 

Vi har ingen dokumentation för hur lönearter fungerar i olika sammanhang däremot finns det dokumentation för varje semestervillkor och hur de räknar. Använder man snabbvalen i programmet så är dessa lönearter kodade enligt standard och ska bli rätt efter de olika semestervillkoren vi har i programmet. Resterande inställningar styrs ifrån lönearterna i löneartsregistret. Exempelvis om en löneart är semestergrundande, vilken typ av skatt eller vilka underlag lönearten påverkar. 

Ja det ska bli rätt kommande semesterårsavslut.

Om man vill ha ytterligare fördjupningskunskap gällande semesterdelen i programmet kan vi erbjuda konsulttimmar där vi utför mer löneadminitrativa tjänster som exempelvis semesterberäkningar och rådger hur ni arbetar effektivast i programmet.

Ha en fin dag!

//Amanda