Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Hur ställer jag in 40 % skatt på en anställd? - Visma Lön 300/600

Hej,
Jag undrar hur jag gör om jag vill ställa in 40% skatt på en anställd i Visma lön. Är det 30% skatt man skriver och sedan väljer man engångsskatt 10%? eller hur ska jag göra?

Tack på förhand!
8 SVAR 8
CHAMPION

Re: Hur ställer jag in 40 % skatt på en anställd? - Visma Lön 300/600

Hej Jimmy,
Välj "Jämkning skatt i procent" och skriv 40% till höger  i fältet som läggs till nu.

MVH

Kenneth
NY MEDLEM

Tack så mycket!
NY MEDLEM

Hej,

får man även använda "jämkning skatt i procent" om den anställde vill att man drar t.ex. 26 % skatt. Anledningen är att skatt enligt skattetabell så blir det mycket lägre då den anställde inte jobbar heltid och alternativet "procentuell skatt, 30%" blir för mycket...

Eller behöver man ett jämkningsbeslut från skatteverket?
NY MEDLEM

Jämkningsbeslut skulle jag säga, om de inte vill att man lägger 30 % eller enligt tabell
NY MEDLEM

Tack för ditt svar Christel.

Är det någon som har en annan uppfattningen gällande frågan om man får dra lägre skatt än 30 % utan jämkningsbeslut från Skatteverket?
CONTENT PRODUCER

Hej Christoffer!

Osäker, kanske har någon på forumet bra input men jag rekommenderar nog att du slår Skatteverket en pling och kollar. Återkom gärna i tråden om du får något bra svar! 🙂

Ha det fint!

Moa
CHAMPION

Hej Christoffer,
Som redan skrivits, praxis om man inte använder tabellskatt är 30% och uppåt.Har man fler arbeten borde 30% passa väldigt bra. I övrigt jämkninigsbeslut.

MVH

Kenneth
NY MEDLEM

Om du vet att du är den ende utbetalare den anställde har (och således borde gå efter skattetabell, även vid deltid) så ser jag inget hinder i att lägga jämkning 26% så länge det resulterar i högre avdrag än skattetabellen. Annars gäller tidigare svar i tråden.