Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sabine
UTFORSKARE

Olovlig frånvaro

Hur skulle ni hantera följande...? :
En anställd har varit sjuk en längre tid. Nu över 3 månader, får mao ingen lön av företaget.
Nu har läkarna sagt att han ska kunna jobba 50% 1-17 februari och 75% 18-28 februari.
Men han kommer inte in. Vi försöker kontakta honom med jämna mellanrum och får oftast svaret att han ska komma in "imorgon" - men han kommer inte och har nu inte jobbat något i februari = ska inte ha någon lön.
Först lägger jag in sjukperioderna sen Övrig frånvaro på resterande tid. Men det går inte jämnt upp - lönen ska ju bli noll kronor.
Fick lite olika tips från supporten; ändra månadslönen (...), BARA lägga övr.frånvaro hela månaden (känns inte heller bra för statistik o annat) eller att göra ett Bruttoavdrag på 1179. 
Sista alternativet tilltalar mig mest... Någon som har gjort någon tanke om detta eller har gjort något liknande?
//Sabine

14 SVAR 14
Annapanna1
UTFORSKARE

Jag har inte råkat ut för just detta, men tänker att man kanske kan ändra beloppet på raden för Övrig frånvaro så att det blir noll? Det borde ju inte vara så många kronor det handlar om. Eller? 

Det blir av någon anledning ett par tusen... 
Får dubbelkolla att jag fått perioderna rätt känner jag. Det känns som lite för mycket pengar... 😕
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du måste ändra avdraget per dag så att det stämmer med antal dagar i perioden. Brutto ska ju bli 0 kr. Ev. får du konvertera snabbval till rader för att kunna ändra beloppen. Tänk på att Övrig frånvaro ska vara Ej semestergrundande frånvaro.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har använt Övrig frånvaro och Ej semestergrundande.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ett par tusen?? Låter ju jättekonstigt. Hur blir det om du gör frånvaro hela månaden, alltså samma typ av frånvaro? Får du diff då också. Nåt som inte stämmer med sjuklöneavdraget?

Sen undrar jag över den om den anställde verkligen kan göra på den viset. Låter som att det är dags för varning. Annars får personen se till att få nytt läkarintyg. (Nu vet ju inte jag anledningen till sjukskrivningen, utgår bara helt från arbetsgivarsidan)

Om jag gör frånvaro hela månaden blir det noll.

Nu lägger jag: sjuk 50% 1-17/2, övrig frånvaro 50% 1-17/2
samt sjuk 25% 18-28/2, övrig frånvaro 75% 18-28/2 

Då har han kvar att få ut drygt 2000 kr...Tycker ju det borde stämma bättre.
Men då han inte ska ha nån lön så ökar jag avdragen på övrig frånvaro. I slutänden blir det ju rätt. Men lite konstigt är det allt...;)
Fd medlem
Inte tillämpbar

har du kryssat i att det ska räknas kalenderdagar på Övrig frånvaro?

Japp.... 😕

Ringde en annan livlina igårkväll och vi spånade fram följande:

Sjukavdraget per dag är ju lika stort oavsett vilken månad du är sjuk. Denna månad innehåller endast 28 dagar, därav den stora diffen i slutet!
Verkar ju logiskt.
Dock tänker jag nästa steg. Säg att han jobbat EN dag - då hade han fått bra betalt... men så var det ju inte nu så det lämnar jag därhän!

Tack för alla ansträngningar, tips och idéer!
Grymt forum!
//Sabine
Khedron Wilk
CHAMPION

Kan inte hjälpa angående det efterfrågade problemet men skulle trots detta vilja drista mig till att komma med en helt annan slags kommentar/vinkel  på situationen - trot att jag inte alls vet bakgrunden. Se det jag skriver nedan mer som en allmän kommentar kring sådana här situationer utan att på något sätt nödvändigtvis gälla den aktuella arbetsplatsen och helt utan värdering.

Sen undrar jag över den om den anställde verkligen kan göra på den viset. Låter som att det är dags för varning. Annars får personen se till att få nytt läkarintyg. (Nu vet ju inte jag anledningen till sjukskrivningen, utgår bara helt från arbetsgivarsidan)
Det är även min spontana reaktion. Strikt talat så nej, det kan inte den anställde. Men...

Den sjukskrivne kan vara en medarbetare som mår väldigt dåligt. Jag tror man skall förutsätta att individen egentligen vill arbeta men inte kan/vågar/orkar av olika skäl. Få personer "jävlas" och uteblir från jobbet "bara för att". Svårigheten är i ett sådant här fall att få kontakt med den anställde och få klarhet i vad som händer. Själva kontakten (och till och med bara tanken på en eventuell kontakt) i sig kan vara ångestskapande vilket gör att medarbetaren drar sig undan och inte går att få tag på.

Tänk också på att det är skillnad på vad en läkare ger individen för sjukskrivning och vad försäkringskassan godkänner/anser att individen har för arbetsförmåga. Vad FK godkänner för ersättningsnivå behöver inte nödvändigtvis innebära att arbetsgivaren absolut måste ställa krav på motsvarande arbetsinsats/närvaro. 

Som arbetsgivare har man ett omfattande rehabiliteringsansvar, oavsett sjukdomsorsak. Ibland är det dock tyvärr svårt för individen att ta emot rehabiliteringen. En svår situation som kommer kräva mycket av både arbetstagare och arbetsgivare - helt bortsett från lönefrågan.


Mina "två ören" i all ödmjukhet.

//Konsult som jobbar som interimschef och som har haft att göra med medarbetare som mår dåligt som själv varit långtidssjukskriven på grund av utmattningssyndrom (ja, jag vet, "skomakarens barn"...)

Jag är ett stort "fan" av dina svar 😃
och skulle vilja säga att du slår huvudet på spiken (gå nu inte och sjukskriv dig för det bara!)

Vi är absolut på det klara med vårt ansvar och har haft regelbunden kontakt även om det ibland varit mindre lätt.
Kan tillägga att personen i fråga var inne igår och började jobba eftermiddagar från idag. Håller alla tummar och tår att det fortsätter åt det hållet.

Tack för dina tankar!
//Sabine

Tack för att du tar mina kommentarer på rätt sätt! Ibland känns de lite snudd på "besserwisser" men jag skyller på att jag är analytiskt lagd... 🙂  Och man, vi män tycks ju alltid vara övertygade om att vi måste förklara alltid till förb.... *självironi* 😄

*håller också tummarna för både er och den anställde*

"Och man, vi män tycks ju alltid vara övertygade om att vi måste förklara alltid till förb...."
Återigen - huvudet på spiken! 
Tack för gott skratt =D