Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Sjukavdrag först efter karensavdrag - Lön 600

Enligt vårt kollektivavtal ska vi först göra ett karensavdrag på 20% av veckoarbetstiden, för en heltidsanställd blir detta 8 timmar, därefter ska det göras avdrag på 20% (dvs skillnaden mellan sjuklön och sjukavdrag) När jag testade att lägga in en sjukdag i januari blir det både karensavdrag, sjukavdrag och sjuklön, vilket då är felaktigt. Dessutom blir beräkningen av karensavdraget fel för oss, ska inte vara 20% av sjuklönen utan 20% av genomsnittlig veckoarbetstid.
Är det bara vi som har detta i vårt avtal eller är det fler som har samma problem? Och hur kan man lösa detta?
1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
CONTENT PRODUCER

Re: Sjukavdrag först efter karensavdrag - Lön 600

Hej!

Efter att reglerna gällande sjuklön har ändrats har det kommit många olika sätt att se på beräkningen beroende på kollektivavtal. Branschföreningen för löneprogramleverantörer (SRF) har tagit fram en standard för beräkningarna och det är dem vi följer.

I Visma Lön har vi idag ett ospecificerat avtal och två specificerade.
För det ospecificerade avtalet har vi valt att lägga in standardformeln som gör att beräkningen blir korrekt för de flesta avtalen.

I stora drag finns det två sätt att se på karensavdrag:
  1. Karensavdrag som är 20% av sjuklönen för en vecka. Du får sjuklön från dag 1 i din sjukperiod.
  2. Karensperiod - Vilket innebär att 20% av din genomsnittliga veckoarbetstid är din karenstid. När du blir sjuk så får du ingen lön alls under denna tiden.

Vad detta innebär i praktiken
Exempel:
En anställd jobbar 8 timmar/dag - 40 timmar/veckan
Månadslön 30 000
Sjuk i två dagar, dvs 16 timmar totalt

Summan av detta är i stort sett detsamma, det kan slå på något öre
Karensavdraget som görs minskar alltid sjuklönen och karensavdraget får aldrig bli högre än vad sjuklönen för sjukperioden är.

Vi kommer utöka hjälpavsnitten med info om hur beräkningarna ser ut och självklart se över hanteringen i löneprogrammet.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
37 SVAR 37
NY MEDLEM

Officiellt svar fårn Visma i forumtråden https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/karensavdrag

Hej!

Bra att ni lyfter frågan, vi jobbar just nu med att anpassa våra löneprogram enligt den nya sjuklönelagen som regeringen spikat.

Eftersom inte alla avtal har skrivits om, kommer du kunna hantera både karensdag som det är idag och de nya reglerna för karensavdrag i version 2019.0. Om ditt företag inte följer något kollektivavtal och vill följa sjuklönelagen ska du använda karensavdragsmetoden för sjukfrånvaro som börjar efter den 1 januari 2019. Vi kommer berätta mer i versionsnyheterna till version 2019.0 hur du gör.

Karensdagen ersätts med ett karensavdrag från 1 januari

Från och med den 1 januari 2019 kommer en ny hantering av sjukfrånvaro för dag 1-14 i en sjukperiod. Det är är en förändring i sjuklönelagen med ändrade beräkningar för sjuklön och karensavdrag för de anställda. Det innebär att du ska betala ut sjuklön från dag 1 och istället för tidigare karensdag gör du ett karensavdrag. Karensavdraget ska vara 20% av sjuklönen per vecka men får inte överstiga sjuklönen för sjukperioden

Anledningen till förändringen är att göra det mer rättvist för de som arbetar olika långa arbetsdagar.

De nya reglerna träder i kraft den 1 januari 2019 med vissa övergångsregler. Reglerna ska gälla nya sjuklöneperioder som inleds från och med 2019-01-01.

Läs mer på Försäkringskassans sida Karensdagen ersätts av ett karensavdrag »
NY MEDLEM

Betyder detta att det kommer komma ytterligare förändringar, har nu 2019.01 och det funkar ju inte nu för oss. Behöver ju att det här fungerar inför lönekörningen i februari.
NY MEDLEM

Svaret jag lämnade dig klippte jag ut från tidigare frågeställningar. Jag har också reagerat och tänkt på samma sätt som du men när det ändras i sjuklönelagen att sjuklön betalas ut från dag 1 blir beräkningarna som i Visma och avdraget för karens blir 20% av den 80%iga sjuklönen per vecka. Det finns en lathund om karensavdrag på Vismasupporten som nog kan hjälpa dig.
NY MEDLEM

Har kollat på lathunden och där görs beräkningarna helt fel mot vårt kollektivavtal, hoppas på hjälp av supporten om hur jag ska lösa detta...
NY MEDLEM

Berätta gärna hur det gått när du pratat med supporten. Är lite nyfiken på vilket kollektivavtal du har?
NY MEDLEM

Jag var i kontakt med supporten om detta och de gör inte om lönearterna förrän avtalen är klara. I det avtalet vi följer - Handels har man en övergångsperiod fram till 1 april.
NY MEDLEM

ml: supporten tipsade först om att ändra löneart 3103, men konstaterade sedan att det inte gick att ändra karensavdrag eftersom den var låst då den inte får vara större än vad sjuklönen är för sjukperioden. 
Vi går efter I-avtalet IKEM som arbetsgivarorganisation. 
NY MEDLEM

Maria: hoppas verkligen att det kommer alternativa lönearter, just nu var jag enligt supporten tvungen att lägga in allt manuellt. (?!?) Det är ju inte hållbart att ha ett lönesystem som inte han göra automatiska sjukavdrag, så om det inte löser sig så kommer jag bli tvungen att byta system. 
NY MEDLEM

Jenny: Jag räknar med att supporten ser till så att någon löser detta till nästa lönekörning. Tyvärr hade jag svårt att få dem att förstå att lönearterna behöver uppdateras. Avtalen verkar dessutom vara helt klara så det är bara att sätta igång. Det finns redan lönearter för Detaljhandelsavtalet i systemet så jag hoppas att dessa kommer att uppdateras. Att ändra och göra manuella beräkningar verkar inte seriöst.