Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utbetald för mycket semesterersättning

Vi har betald ut för mycket i semesterersättning, vilken löneart använder jag vid korrigering? Dvs. den anställda ska betala tillbaka en del av ersättningen, är det ett bruttolöneavdrag 1179?

3 SVAR 3
Jenny Lu
UTFORSKARE

Jag skulle backa med samma löneart som du använde för semesterersättningen första gången (dvs sätta minus framför). Handlar det om en specifik dag som han/hon fått för mycket kan du korrigera det i kalendariet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo, det försökte jag men då kom det upp att jag också backade semesterdagarna, och det är det inte, den anställde har varit långtidssjukskriven och då får en lägre semesterersättning enligt avtal.
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Marie,

I första hand rekommenderar vi alltid att du korrigerar snabbvalet. Det känns som om någonting har blivit felregistrerat i programmet eftersom semesterersättningen som kommer upp inte är korrekt. Du skulle rent programmässigt kunna använda löneart 3232 (eller en kopia av den lönearten) och lägga in med negativt belopp men samtidigt bör du dubbelkolla med ditt avtal så du hanterar detta på ett korrekt sätt. 

/Kristina