Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Jocke - JP Ekonomiservice
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Arbetsgivaravgifter bokning skattekonto

Hej

Tidigare så kan man boka skattekontot mot arbetsgivardeklarationen, men med Visma lön smart så skapas den automatiskt, hur matchar man då inne på skattekontot?

Skärmavbild 2021-12-08 kl. 16.52.08.pngSkärmavbild 2021-12-08 kl. 16.52.19.png

// Jocke - JP Ekonomiservice
1 GODKÄNT SVAR

Godkända lösningar
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Jocke - JP Ekonomiservice

Jag hoppar in här i tråden för att meddela att detta är något vi har på vår to do för att kika vidare på och lösa så att hanteringen blir mer lik den i Visma eEkonomi Lönebesked framåt.  

Vi återkommer här i tråden när vi har mer information att dela med oss av angående detta 🙂 

Önskar dig en fin helg!

/Agnes 

Hittar du en kommentar eller ett inlägg du tycker har hjälpt dig, ge den en 'like' och/eller markera det som ett 'Godkänt svar'. Detta hjälper andra på forumet! 🙂

Visa lösning i originalinlägg

10 SVAR 10
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Jocke!

Precis som du är inne på så är det inte samma matchningsförfarande nuförtiden med Visma Lön Smart jämfört med tidigare lönemodul. Tidigare så kunde du matcha skattehändelsen mot arbetsgivardeklartionen så de båda "parades ihop", ingen extra verifikation skapades då utan de "länkades" samman. 

Nu med VIsma Lön Smart så finns inte arbetsgivardeklationen att välja i listan vid matchning och man har nu två olika alternativ: 

1. Radera skattehändelsen helt på skattekontot och helt enkelt tänka bort denna händelsen, bokföringen är ändå korrekt.

2. Matcha och kontera mot Övrigt uttag - Egen kontering - 1630 i både debet och kredit. Observera att detta då skapar ytterligare en verifikation (dock inga nya värden) men på så vis kan man enklare stämma av skattekontot och inte exkludera händelsen samt få en bra överblick.

Uppstår det några frågor eller funderingar så hör gärna av dig!

Tinna

VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Detta gör ju att en avstämning på 1630, 2710 och 2731 inte stämmer utan att plocka bort dessa poster. 

Varför kan man inte försöka få det som är lika för alla moment utan att göra special för varje sak, jag tycker att Visma Lön smart bara ställt till med tanke vurpor bland oss som jobbar med det. Har flera redovisningsbyråer som är inne på samma linje. 

Försök få till så man kan match som i Visma Lön vilket var ett super bra sätt att jobba och enkelt att förstå.

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Jocke - JP Ekonomiservice

Jag hoppar in här i tråden för att meddela att detta är något vi har på vår to do för att kika vidare på och lösa så att hanteringen blir mer lik den i Visma eEkonomi Lönebesked framåt.  

Vi återkommer här i tråden när vi har mer information att dela med oss av angående detta 🙂 

Önskar dig en fin helg!

/Agnes 

Hittar du en kommentar eller ett inlägg du tycker har hjälpt dig, ge den en 'like' och/eller markera det som ett 'Godkänt svar'. Detta hjälper andra på forumet! 🙂

Visa lösning i originalinlägg

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej!

Jag saknar att kunna matcha händelserna på Skattekontot med arbetsgivardeklarationen, som man kunnat när man använder eEkonomis lönedel.. är det något som kommer?

Antar att det nu bara är att radera händelserna när man importerar kontoutdraget?

VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej

Fått svaret att man måste radera händelsen. För mig känns det så där. Att göra nått som inte är som ”standard” sättet att jobba.

detta måste åtgärdas omg.

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Ja, det är ju lite knöligt, men samma som man fått göra tidigare om man gjort lönen i annat system. Det optimala vore förstås att kunna matcha som i eEk tidigare, men det kommer nog! 😃

Man ser ju ganska snabbt vid avstämning om man glömt detta iallafall! 😃

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Numbers_and_Friends och @Jocke - JP Ekonomiservice!

Jag kikar in här i tråden också, jag fick idag information om att detta fortfarande ligger på vår to do.

Vi återkopplar i tråden framöver när vi har mer information att ge!

Önskar er en trevlig helg!

/Tinne

Lhamejen
NY MEDLEM

Nu behöver vi en uppdatering på hur det går med denna fråga. Det känns väldigt svårt att få överblick när man tittar tillbaka och hälften av alla händelser på skattekontot de senaste månaderna har man raderat. Det är en ologisk work-around.

Jag och många med mig vill ha det som det var i den gamla lönebeskedsdelen. För en bättre överblick och ett logiskt arbetssätt.

VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Någon uppdatering?