Hej,
Jag skulle vilja betala ut slutlön till en av mina anställda och följer en skriven hjälp som finns i visma lön smart som handlar om just detta. Men när jag markerar semesterersättning under snabbval, därefter markerar utbetalning av semester i pengar. Sedan hur många semesterdagar den anställda har kvar med hjälp av semesterskuldlistan. Nu uppstår det ett problem, när jag skriver in hur många semesterdagar som är kvar kommer det upp: Registreringen kan inte beräknas, den anställde har inte tillräckligt med semesterdagar kvar.
Men det ända som går att göra är att klicka i kolumnen och göra en tom rad, sedan välja 3232. Där jag kan skriva in summan av de intjänade dagarna från semesterskuldlistan i fältet summa och antal dagar.
Semestervillkor 10 (Företagets regler för semester)
Hej lindsman!
Det går att betala ut det faktiska antalet man har för betalda och sparade dagar med hjälp av snabbvalet, så länge antalet inte överskrids.
Kan det vara så att du möjligen tänker att det ska vara Betalda + Intjänade dagar som ska skrivas in under Semesterersättning - Betalda dagar och att antalet då överskrids?
Det ska betalas ut enligt följande:
Snabbval - Semesterersättning
Betalda dagar - Betalda dagar
Sparade dagar - Sparade dagar
Intjänade dagar - Löneart 3232
Om det fortfarande är fel med hänsyn till ovan så tycker jag att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten, så får de kika på hur det är upplagt i ditt program och hjälpa dig vidare utifrån det.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
Hej Linne,
När jag ska göra snabbval - semesterersättning och skriver in antalet dagar, står det att den anställde inte har tillräckligt med semesterdagar kvar. (Bifogar en bild på hur det ser ut, om du skulle vilja kolla på den)
Jag undrar om det räcker med att jag gör: intjänade dagar - Löneart 3232 med hjälp av semesterskuldlistan eller behöver jag göra något mer.
Ha en fin kväll!
lindsman
Hej @lindsman
Vad jag kan se på bilderna som du bifogat här i tråden så finns det inga återstående dagar kvar utan det ser ut som om alla redan är uttagna. Det enda du behöver göra då är att betala ut värdet av de intjänade dagarna på semesterskuldlistan med hjälp av löneart 3232.
Bra jobbat!
//Tinna
Tack för hjälpen, jag tänkte att jag endast behöver göra löneart 2323 men var osäker så behövde fråga.
Skulle även vilja fråga dig om något annat, som handlar om arbetstidsförkortning. Jag behöver betala ut ersättning 30 timmar och vet inte vilken löneart jag ska använda eller om det finns en för just arbetstidsförkortning.
Hälsningar!
Lindsman
Hej @lindsman
I dagsläget har vi inte stöd för arbetstidsförkortning i Visma Lön Smart och därför finns ingen specifik löneart för detta. Här tror jag att det passar bäst att använda löneart 1174 - Övrig ersättning, brutto samt kanske en förklarande textrad som förtydligar vad beloppet avser.
Hoppas detta blir bra och likaså din dag 🙂
//Tinna
Hej Tinna
Tack för hjälpen, det var lite så jag tänkte själv men visste inte riktigt vilken löneart man skulle kunna använda.
Ha en fin kväll/ Lindsman
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.