Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

therealtor
MEDLEM

Bilförmån arbetsgivardeklaration en månad utan lön?

Hej!

 

Har gjort nettolönavdrag med avs. på bilförmånen. Har då i arbetsgivardeklarationen fyllt i 0 i ruta 013 under rubriken "Ersättning som är underlag för arbetsgivaravgifter och SLF". 

Nu när jag inte tagit lön ska bilförmånsvärdet fyllas i ruta 013? 

 

Jag har noterat att det även finns andra rubriker med skattepliktig bilförmånsruta, under rubrikerna "Ersättning som inte är underlag för socialavgifter" (ruta 133) samt "Ersättning som är underlag för egenavgifter" (ruta 127). Ska man fylla i något där?

 

hälsningar

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 

Bilförmånen ska finnas på lönekörningen och har du använt dig av korrekta lönearter så kommer programmet att ge dig korrekt belopp i korrekt ruta. Det är inget du ska behöva hantera manuellt utan här får du hjälp av Visma Lön Smart. 

 

Förmånsvärdet ska redovisas i ruta 013/133 - Skattepliktig bilförmån på arbetsgivardeklarationen.

 

Exempel 1

Ruta 013 - Om du endast lägger in löneart 2101

 

Bild1agge.png

Bild2agge.png

 

Exempel 2

Ruta 133 -Om du lägger in nettolöneavdrag

 

Bild4agge.png

 

bild3agge.png

 

Visma Lön Smart kan inte hantera negativ nettolön så därför får du lägga in övrig nettoersättning.

 

Vill även passa på att slå ett slag för hjälpavsnittet Bilförmån - Nettolöneavdrag 

 

Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av till vår support så hjälper vi dig gärna. 

//Tinna

 

therealtor
MEDLEM

Tack! Så svaret på min fråga, då jag inte ska ta någon lön alls under vissa månader, är exempel nr 1. Jag ska alltså lägga in bilförmånen i löneart 2101? Men varför kommer en arbetsgivaravgift (preliminär) 1571 kr med?

Hej!
Om det inte finns någon lön alls så ska du använda löneart 2101.
Ingen skatt kommer att dras men däremot arbetsgivaravgifter. Den anställdes skatt regleras först i den privata deklarationen då den anställde eventuellt kommer få restskatt.

För att slippa lägga in lönearten manuellt så kan du lägga in bilförmånsvärde direkt på den anställde inne på fliken Lön.
Bilförmån.png