Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Bilförmån

Undrar hur man har tänkt hur "bilförmån" skall administreras i Smart Lön, skall man räkna ut detta på papper och lägga in som fast lönerad ?

 

//Gunilla

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Gunilla!

Värdet på bilförmån läggs automatiskt in på lönekörningen med löneart 2101 - Bilförmån. Värdet för bilförmån anger du under Anställda - Välj anställd - välj fliken Lön. Om du inte vet förmånsvärdet kan du beräkna det på Skatteverket.

 

Hoppas detta hjälpte dig!

Återkom om du har fler funderingar eller om något känns oklart.

Trevlig helg på dig!

/Tinne

Ok, Tack detta hade jag missat. Undrar om detta uppdateras automatiskt varje år eller man skall själv hålla reda på det?

Hej!

Just nu behöver du uppdatera värdet i fältet Bilförmån manuellt vid årsskifte. Ett tips är att använda skatteverkets tjänst för att beräkna bilförmån och sedan fylla i värdet på den anställde i Lön Smart.

 

/Malin

Hej,
Jag har precis uppgraderat från Lön Direkt ttill Lön Smart, när jag går in på anställda flik lön så saknas fält för Bilförmån, hur aktiverar jag detta?
../Per

 

Hej @Per-August 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Jag misstänker att du valt anställningstyp Förenklad för den anställda. Då ser du inte fältet för bilförmån. Vilken anställningstyp dina anställda ska ha väljer du under Lön Smart - Anställda, fliken Personuppgifter. Vill du ändra anställningstyp går det fint att följa hjälpavsnittet Byt anställningstyp från Förenklad till Komplett

 

Vill du se en jämförelse mellan anställningstyperna Komplett och Förenklad kan du klicka här. När vi ändå är i farten skicka jag med dig hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling som jag hoppas och tror kan vara ett bra stöd för dig. 

 

Ha en härlig dag

/Agnes 

 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂