Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stina Ced
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Felaktiga sociala avgifter på förmån när man gör arbetsgivardeklaration

Hej!

Jag använder löneart 2118 för olika förmåner såsom förmån för olycksfallsförsäkring, sjukvårdsförsäkring etc. Nu när jag skapade en arbetsgivardeklaration så blev det inga sociala avgifter på dessa?

På löneart 2118 finns en fältkod, 012/132 Övriga skattepliktiga förmåner.

Antar att det är det som styr under vilken kod förmånen ska hamna på arbetsgivardeklaration.

När utkastet kommit in till Skatteverket hamnar den felaktigt under kod 132 vilket inte genererar arbetsgivaravgift och då måste jag manuellt ändra alla till fältkod 012 för att Skatteverket ska 

beräkna arbetsgivaravgift.

 

Hur ska förmåner hanteras i Visma Lön Smart?

Jag kan inte göra så här på alla kunder. Dessutom skulle jag uppskatta om det gick att exportera en AGI fil istället som man kan läsa in på Skatteverket (eller om den läses in automatiskt där) istället för att Visma Lön Smart genererar ett utkast som jag ska sitta och bläddra igenom.

 

Men först och främst behöver jag som sagt var hjälp med att få förmåner redovisade i ruta 12 så att det blir sociala avgifter beräknat på arbetsgivardeklarationen och Skatteverket.

 

 

 

 

1 SVAR 1
Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

Hej!

Om den anställde är under ett gränsvärde exempelvis 1000 kr- regeln eller gränsen för Idrottsutövare så hamnar beloppet istället i fältkod 132. Men i det fall en anställd som är över ett gränsvärde hamnar beloppet från löneart 2118 i fältkod 012.

 

Har även dubbelkollat i XML-filen för Arbetsgivardeklarationen och det blir rätt fältkod i filen och även när jag laddar upp den i Skatteverkets testtjänst.

Nedan är en bild från XML-filen.

 

2022-03-10 10_59_05-_C__Users_Malin_Kje_Downloads_Arbetsgivardeklaration.xml - Notepad++.png

 

För vidare felsökning skulle jag vilja att du kontaktar vår support på 0470-706200.

/Malin