Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louice1
MEDLEM

Föräldraledighet

Hej, 

vi har en anställd som började sin föräldraledighet den 27 dec i samband med födsel. Normalt betalar vi ut lön för innevarande månad och avvikelser för föregående månad. När jag nu gör lönen för januari så får jag upp att vi ska betala full månadslön för januari samt avdrag för föräldraledighet för de fyra dagarna i dec. Kan det verkligen stämma? Hon borde ju få föräldrapenning från Försäkringskassan för januari och inte lön från oss?

 

Tack på förhand.

 

/Louice

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Louice1!

 

Eftersom att ni normalt betalar ut lön innevarande månad och avvikelser för föregående månad så blir det så när ni registrerar avvikelserna i kalendern, eller om den anställde gör det själv i Visma Lön Anställd. Januaris föräldraledighet kommer därför först på februaris lönekörning.

 

När det gäller just föräldraledighet eller tjänstledighet en längre period så brukar vi rekommenera att låta bli att lägga det i kalendern, och istället lägga in det med snabbvalet direkt på lönebeskedet för innevarande månad. Då slipper den anställde ha det släpande och när personen kommer tillbaka till jobbet så får den då också lön redan sin första månad. 🙂

 

Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något kring detta känns oklart.

Önskar dig en fin fredag!

/Tinne

Hej Tinne, 

 

tack för svar, då ska jag ta bort det ur hennes kalender. Men för att vara extra tydlig, om hon får lön nu i januari så blir det väl dubbelt med ersättningen från FK, så det ska hon väl ändå inte få?

/Louice

Hej Louice1!

 

Jag rekommenderar att du kontrollerar detta med Försäkringskassan i första hand så att allt blir rätt och riktigt för dig gällande ersättningen.

Vi hjälper dig gärna med hur du gör i programmet, men gällande regler kring ersättning och dylikt så är det bäst att höra med FK. 🙂

 

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne