Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lhamejen
MEDLEM

Hur hanterar jag amortering och ränta på lån i Visma eEkonomi med Visma Lön Smart?

Jag lånar denna gamla tråd för att ställa samma fråga om detta är löst i Visma Lön Smart.

 

Jag har privat lånat ut pengar till ett eget AB. Jag skulle vilja att ränta och amortering på det lånet betalas ut i samband med lönen varje månad. Att allt kom på samma lönespecifikation och att även AGI blev rätt.

 

Det kändes hoppfullt när jag såg att lönearterna Ränta på lån och amortering på lån fanns med. MEN.. det verkar som att det handlar om lån åt andra hållet. Dvs att AB har lånat ut pengar till mig. Det är väl för det första normalt sett olagligt?

Finns det någon lösning på detta?

Hur föreslår ni att jag hanterar amortering och ränta på lån i Visma eEkonomi med Visma Lön Smart? Alltså när AB ska betala tillbaka till mig.

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Lhamejen!

 

De lönearter som finns i både Visma Lön och Visma Lön Smart är när arbetsgivaren lånat ut pengar till den anställde, detta ska sen dras av från lönen som ett nettoavdrag och redovisas inte alls på arbetsgivardeklarationen.

 

I ditt fall skulle jag vilja be dig att först kontakta Skatteverket och höra med dem hur detta ska hanteras. För att vi ska kunna hjälpa dig med hur det ska hanteras i programmet på bästa sätt behöver du ta reda på vilka rutor det ska redovisas i arbetsgivardeklarationen, samt om det är brutto- eller nettobelopp som ska betalas ut.

 

Återkom när du pratat med Skatteverket så ska vi kika vidare på det.

Önskar dig en fortsatt fin dag sålänge!

/Tinne