Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lhamejen
MEDLEM

Hushållsnära tjänster (RUT) som löneförmån

Hushållsnära tjänster som löneförmån. Betalda av mig som arbetsgivare. En skattepliktig förmån uppstår som elimineras genom ett nettolöneavdrag. Jag har läst mig till att endast arbetskostnaden ger skattereduktionen vilket betyder att det måsta spelas upp enligt beloppen på fakturan.

 

Jag vill alltså "betala bort" förmånen genom ett nettolöneavdrag och lägger därför till motsvarande bruttolönetillägg.

Kan någon bedöma om detta ser korrekt ut?

 

1101 Månadslön
2125 Förmån hushållsnära tjänster, arbetskostnad              2000:-

2205 Skattereduktion hushållsnära tjänster                         -1000:-

2126 Förmån hushållstjänster, material, utrustning mm        100:-

 

2125 Förmån hushållsnära tjänster, arbetskostnad              -2000:-
2126 Förmån hushållstjänster, material, utrustning mm       -100:-

 

1174 Övrig ersättning, brutto                                                   2100:-
1305 Övriga nettoavdrag                                                         -2100:-

 

 

Sedan ska ruta 021, Underlag skattereduktion för rutarbete fyllas i på arbetsgivardeklarationen. 

1 SVAR 1
Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

Hej!

 

Jag har testat att lägga in löneraderna i Visma Lön Smart och eftersom raderna med 2125 Förmån hushållsnära tjänster, arbetskostnad och 2126 Förmån hushållstjänster, material, utrustning mm tar ut varandra blir resultatet 0 i fältkod 021 på arbetsgivardeklarationen. Ska beloppet redovisas i fältkod 021 även i det fall den anställde betalar hela förmånen? Dubbelkolla gärna med skatteverket hur detta scenariot ska redovisas i arbetsgivardeklarationen när den anställde betalat hela förmånen.

 

Annars tycker jag att det ser rätt ut, men för att det ska bli någon avdragen preliminärskatt på lönebeskedet krävs det också att den anställde har ett belopp i månadslön.

 

/Malin