Hej
Jag har vid årsskiftet bytt från Visma Lön 600 till Visma Lön Smart. Jag har kikat i guider, sett filmer, läst på forumet mm, men det finns några ingångsvärden jag inte vet hur jag ska lägga in. Det gäller uppgifter som semstergrundande lön. Jag hittar inga fält där de ska läggas in. I en tidigare tråd i forumet skriver ni att man ska gå till Anställda och in på fliken Ingångsvärden. När det gäller semesterbiten finns det fält för Semesterdagar, sparade semesterdagar och Underlag för semesterberäkning. Under den senare finns det fält för Semestergrundande frånvaro, Ej semestergrundande frånvaro och Semestergrundande rörlig lön. Men jag hittar ingenstans där jag kan lägga in uppgifter om Semestergrundande lön. Vilket gör att den ackumulerade semestergrundade lönen i januari enbart är januarilönen, ej fr o m 22-04-01 som är semesterperiodens första månad.
Var ska den semestergrundande lönen läggas in som ingångsvärde? Gäller semestervillkor 20.
Hej @Monica Ä
Tack för att du hör av dig med en fråga till oss.
Anledning till att du inte har ett fält för semestergrundande lön för anställda med semestervillkor 20 är att semestergrundande lön inte används vid beräkningarna för villkor 20 av varken Visma Lön Smart eller i Visma Lön 300/600.
Titta gärna i hjälpavsnittet Beräkning av semestervillkor - Villkor 20 - Värden i beräkningsformlerna. Här kan du se varifrån värdena hämtas i programmet. Detta är anledningen till att du inte hittar fältet semestergrundande lön.
Om du förhandsgranskar de anställdas lönebesked ser du att det finns ett fält för den ackumulerade bruttolönen.
Hoppas att detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss.
Ha en fin eftermiddag!
//Tinna
Tack!
Det här var lite märkligt. För när jag hade gjort lönekörningen för januari och skrev frågan till er så var summan i fältet för ackumulerad lön enbart summan för januarilönen, vilket står på det lönebesked jag skickade ut. När jag nu går in och tittar så är den ackumulerade lönen uppdaterad till rätt belopp.
//Monica
Hej @Monica Ä
Jag tolkade dig som du undrade var i ingångsvärden du lägger in den semestergrundande lönen men jag kanske missförstod din fråga?
Upplever du att någonting inte stämmer hos dig tror jag att det är bäst om du kontaktar supporten så vi får vi koppla upp och felsöka tillsammans med dig.
Hör gärna av dig till mig i forumet sedan så jag vet att allt har löst sig för dig.
//Tinna
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.