Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

johandegroot
MEDLEM

Jag bör inte betala statlig skatt på min lön, hur ska jag göra?

Hej!
Jo det är så att jag har varit föräldraledig under större delen av år 2022 (fram till september). Nu har jag börjat arbeta igen och kommer hinna betala ut två löner under restrerande 2022.

 

Eftersom jag inte jobbat mycket och på så vis inte tjänat mycket pengar under år 2022 så ligger jag långt ifrån gränsen för statlig inkomstskatt (554900kr). När jag nu ska skapa en lönekörning så märker jag att skatten ändå blir mycket högre, dvs Visma Lön Smart räknar in statlig inkomstskatt. Jag vill bara betala "vanlig" kommunalskatt/tabellskatt a ca 30% på mina restrerande löner i år eftersom jag ändå inte sammantaget för år 2022 kommer nå upp till 554900kr. Hur gör jag?

mvh

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @johandegroot,

Välkommen som ny forummedlem! 

 

Rent programmässigt kan du lägga in löneart 2203 - Manuellt framräknad preliminärskatt på lönebeskedet och sedan skriver du in skatten manuellt i rutan summa för att justera skattebeloppet på lönebeskedet. Här är det viktigt att du själv har stenkoll på och tar ansvar för att beloppet blir korrekt för vi vill inte att du får restskatt. 

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna