Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BooABja
MEDLEM

Lägga upp endagsarbetare

Vi har precis hållit en konferens och ska betala våra konferensvärdinnor för vardera en dags arbete. De är inte anställda och kommer inte att arbeta något mer i år.

 

Hur lägegr jag bäst upp dessa? Skulle kunna betala ut deras lön utanför systemet men tänker att det underlättar inför inkomstdeklarationer att de ligger i systemet?

 

De är alltså inte anställda och ska inte har semesterersättning etc utan har ett fast arvode för en dags arbete.

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

En fundering bara: Ni har kommit överens om att ni betalar arbetsgivaravgifter och drar skatt för de här personerna?

Eller har de F-skattesedel och egentligen ska fakturera er?

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
BooABja
MEDLEM

Hej Anna

 

Yes de ska få timersättning som lön där vi betalar skatt och soc.avgifter som vanligt. De har inga företag.

 

Anna

Hej igen!

 

Jag tror att mina kollegor har hört av sig till dig gällande pilotfas för en ny funktion där du har möjlighet att registrera en förenklad anställd. Då slipper du lägga upp schema och avtal mm.

Om du är med som pilot har du möjlighet att testa funktionen redan nu och behöver alltså inte fylla i riktigt så många uppgifter som krävs på en "vanlig" anställd.

 

I annat fall registrerar du den anställde med till exempel Ej schemalagd arbetstid och ett av standardavtalen. För att betala ut lönen kan du använda lönearten 1171 Arvode.

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~