Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Löneart drivmedelsförmån

Hej!

Vilken löneart använder man till drivmedelsförmån?

Mvh

/Gunilla

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Gunilla!

De lönearter som du kan välja på gällande drivmedelsförmån hittar du under Löneinställningar - Lönearter. 

 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna

Tack Tinna för svaret ovan!

 

Nu är det så att jag sitter för första gången med Bilförmån och Drivmedelsförmån och skall få till detta i Lön Smart.

 

Jag vill göra ett nettolöneavdrag, för bilförmånen.

Jag har nu kommit så långt att jag höjt upp grundlönen / 33000 + 3500 )

samma summa som bilförmånen är ( 3500 ) = 36500

 

Jag har även räknat fram drivmedelsförmånen 80mil*21,48*1,2 = 2062,08

 

Jag behöver nu hjälp med att lägga in vilka artiklar och vilka belopp  som skall läggas var, för 

att det skall bli rätt.

 

Hoppas på Hjälp med detta och att få återkomma om jag inte får rätt på detta.

 

mvh

Gunilla

Hej Gunilla!

 

I vårt skrivna hjälpavsnitt Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling finns förklaring steg för steg på hur du går tillväga när du ska lägga in bilförmån, det tror jag kan vara till god hjälp för dig.

 

Du är självklart välkommen att återkomma om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

 

Önskar dig en fin dag!

/Tinne

Hej Tinne,

Då skall jag hämta 2102 och lägga in 3500 :- där och sedan hämta 1306 och skriva in 3500:- OK?

 

Men hur skall jag göra med  drivmedelsförmånen, var lägger jag denna? Löneart?

 

Redovisas detta automatiskt i ruta 013/133 - Skattepliktig bilförmån på arbetsgivardeklarationen?

 

mvh

Gunilla

Tack för ditt förtydligande.

 

När du skriver att du har höjt upp månadslönen så innebär det att du gör omvänd löneväxling, men jag uppfattade dig som att du ville göra det som ett nettolöneavdrag  - dubbelkolla gärna om det är omvänd löneväxling eller nettolöneavdrag som du ska göra.

 

Ska du göra omvänd löneväxling så ska du plocka upp lite fler lönearter, då ska 2101, 2102, 1306 och 1180 finnas på lönebeskedet. Då redovisas inget i 013/133 på arbetsgivardeklarationen.

 

Om du ha ett belopp i 013/133 så är det ett nettolöneavdrag som du ska göra och då ska du inte höja lönen. Då ska du endast följa den övre delen i hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling.

 

Ovan gäller för förmånsbil.

 

När du ska lägga in förmånen för själva drivmedlet så använder du löneart 2103 och 2104.

 

Hoppas att det blev tydligare för dig nu, annars får du självklart återkomma!

/Tinne