Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louise MoveByNumbers
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Löneutbetalningar från flera olika bankkonton

Hej,

 

Jag undrar hur jag bäst hanterar löneutbetalningar från flera olika bankkonton i Lön Smart?

 

Om jag väljer betalsätt bankkonto på de anställda och uppger de anställdas bankkontouppgifter så bokförs allt som en utbetalning från förvalt bankkonto, jag kan inte välja flera olika bankkonton. Det enda alternativ jag kan se är att istället välja Kontant som utbetalningssätt men då bokförs allt på 1910. 

 

Kan jag på något sätt ändra så att lönerna bokförs på konto 2910 vid utbetalning/bokföring från Lön Smart? För då kan jag därefter boka varje bankutbetalning från de olika bankkontona också mot konto 2910.

 

Tack.

 

Mvh,

Louise

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Louise!

 

Hanteringen av löneutbetalningarna beror på om du har Visma Lön Smart som ensamt program eller i kombination med Visma eEkonomi, samt om du har bankkoppling eller inte. Jag ska försöka förklara respektive scenario och hur du bäst gör nedan.

 

Om du har Visma Lön Smart som ensamt program blir det alltid kontot som är kopplat till valt utbetalningskonto under Inställningar - Kassa och Bankkonton som det bokförs mot. Du ser vilket utbetalningskonto du har valt under Inställningar - Löneinställningar - Utbetalningssätt.

 

Om du har Visma eEkonomi tillsammans med Visma Lön Smart och inte har bankkoppling så bokförs lönen automatiskt på konto 1930. Om du bokför allt på konto 1930 kan du sedan fördela beloppen mellan de olika bankkontona via manuella verifikationer.

Har du bankkoppling blir lönen automatiskt bokförd mot konto 2910. Då gör du precis som du skrev ovan och konterar beloppen från de olika bankkontona mot 2910.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har andra funderingar.

Trevlig helg!

/Tinne

 

Tack för svar. 

 

Just den här kunden har Lön Smart och eEkonomi, men inte bankkoppling. Vi kan inte aktivera bankkoppling för alla olika utländska banker.

 

Varför bokförs det på 1930 om man inte har bankkoppling? Hur gör jag för att ändra det till 2910?

 

Mvh,

Louise

Hej Louise, hoppas att du har haft en fin helg!

 

Jag gissar på att kunden har valt Företagskonto som valt utbetalningskonto för lönerna. Företagskontot som ursprungligen finns i Visma eEkonomi är kopplat till konto 1930, vilket är anledningen till att utbetalningen blir bokgörd på det kontot. Du kan skapa upp egna företagskonton under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det går dock inte att koppla till konto 2910 då företagskontot måste vara kopplat till ett 19-konto.

Du får själv via manuella verifikationer fördela beloppen mellan de olika kontona om du vill använda konto 2910.

 

Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne