Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BooABja
MEDLEM

Matcha Arbetsgivardeklarationen från Lön Smart i eEkonomi

Hej

 

Jag använder inte skattekontot utan allt sker från kassa bank dvs lön + arb.givaravgifter etc. Hur matchar jag betalning av soc.avg+skatt mot månadsdeklarationen i Visma Lön Smart?

 

Och - vår redovisningsbyrå matchar alla transaktioner mot 1630 - gör systemet det också? Om inte hur föreslår ni att jag löser det?

 

Sist - har jag fattat det ärtt att stegen är:

1. Skapa lönekörning (bokföring sker datumet utbetalningen är satt)

2. Betala ut lönen (i vårt fall manuellt)

3. Matcha utbetalningen mot lönekörning i Kassa & Bankhändelser (matchas mot löneverifikation)

4. Skapa arbetsgivardeklaration

5. Skicka in arb.givardeklaration

6. Lägg in arb.givardekltion för betalning (för oss manuellt)

7. Bokför arbetgivardekl. (HUR i vårt fall?)

 

Är det allt jag behöver göra? Så läskigt att inte se bokföringen/knappa in själv. Om det är så funkar allt toppen! Bara det där med 1630 också..

 

Tack

Anna

5 SVAR 5
Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

Hej @BooABja 

 

Stegen du har skrivit stämmer, så du har förstått rätt 🙂

I punkt 5 när du skickar din Arbetsgivardeklaration direkt till skatteverket genom att klicka på "Skicka och Bokför" så bokförs arbetsgivardeklarationen då. Om man fyller i uppgifterna från arbetsgivardeklarationen manuellt på Skatteverkets sida finns det möjlighet att välja "Bokför manuellt rapporterad Arbetsgivardeklaration" för att verifikationen ska skapas, se bilden nedan.

 

2022-04-22 09_59_36-.png

När din byrå sedan ska matcha händelsen på skattekontot i eEkonomi väljer de att matcha mot Bokföringshändelse Arbetsgivardeklaration och väljer vilken Arbetsgivardeklaration i Lön Smart som betalningen avser.

 

/Malin

BooABja
MEDLEM

Tack Malin!

 

Jag är med på lön, matchning av löneutbetalning samt skapade och inskickade av arb.givaravg + dekalration - det är matchningen av inbetalningen av arb.givaravg/skatt via kassa-bankhändelser jag inte hittar..måste utbetalningen/matchningen klistras in i skattekontot för att systemet ska hitta? Jag klistrar in allt i Bank/företagskonto. För lönematchning får jag upp det alternativet i rulllistan vid matchning - men inget om arb.givaravg/deklaration.

 

Tack!Visma Lön Smart Arb.giv.dekl.png

Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

 

Bokföringshändelsen Arbetsgivardeklaration finns endast att välja om du först valt Skattekonto högst upp istället för Företagskontot under Kassa- och Bankhändelser. Annars ser du endast de alternativen som du har på din bild.

 

2022-04-22 10_56_22-Visma eEkonomi.png

 

/Malin

 

BooABja
MEDLEM

Tack Malin

 

Fastnade ändå - jag tänkte att jag skulle importera in en kassahändelse från banken liksom under kassa/bank? Jag får endast upp nedan. Hittar ingen matcha-funktion

 

Visma Lön Smart Arb.giv.dekl skattekonto.png

 

Först måste du lägga till händelsen under Kassa- och bankhändelser likt du påbörjat på bilden.

Hur du skapar upp en bankhändelse manuellt kan du läsa i vår skrivna hjälp. Där finns även information hur man går tillväga för att matcha en händelse.

 

Skulle du fastna på vägen är du välkommen att kontakta supporten på 0470-706200 så hjälper vi dig.

 

/Malin