Hej,
Jag har tidigare kört Visma Lön 100 och gjorde då alltid lönekörningen, arbetsgivardeklarationen och inbetalningen till skattekontot samtidigt runt den 20-23 varje månad. Alltid vetat att allt är klart, inget kan glömmas bort och på deklarationsdagen runt den 12:e har jag sedan bokat skatteskulderna mot skattekontot. Allt klart.
Nu har jag för andra månaden gjort lönekörningen i Visma Lön Smart. Betalar ut lönen i morgon den 25:e, men jag vågar varken bokföra lönekörningen eller göra arbetsgivardeklarationen nu, för förra månaden blev det helt koko. Skatteskulderna bokades bort direkt och jag hade helt fel saldo på skattekontot. Mycket märkligt om man som jag är van att bokföra manuellt.
Så min fråga till er erfarna löneadministratörer som kör Visma Lön Smart är; väntar ni med att bokföra lönekörningen till efter utbetalningsdatum och väntar ni till skattedeklarationsdagen innan ni gör arbetsgivardeklarationen för att få datum, verifikationsnummer och saldon korrekta i mellantiden? Hur säkerställer ni i så fall att inte missa deklarationsdagen?
Eller vad gjorde jag för fel när det blev helt koko i januari?
Berätta gärna hur ni som får det rätt från början brukar göra!
Mvh/Lars-Erik
Bokförde löneutbetalningen i dag och det fungerade som tänkt med verifikationsnummer i rätt ordning. Dock dyker inte löneutbetalningen upp under Kassa- och bankhändelser i eEkonomi. Ska det vara så? (Varje gång man tex betalar en leverantörsfaktura, så dyker betalningen också upp under Kassa- och bankhändelser i eEkonomi.)
Upptäckte dessutom den lilla detaljen under arbetsgivardeklaration att man ska välja bokföringsdatum. Det var det jag av någon anledning satte till 24 januari förra månaden, och då blev det konstigt med saldon på skattekontot och skuldkontona i mellantiden.
Nu gjorde jag arbetsgivardeklarationen i dag och satte bokföringsdatum till 14 mars, så det blir korrekt, förutom det faktum att verifikationsnumret blir nästa nr i A-serien, vilket i mitten på mars naturligtvis inte kommer att stämma alls.
Antingen får man vänta med arbetsgivardeklarationen till 14 mars med risk att man glömmer bort den, leva med att verifikationsnumret inte hamnar i ordningsföljd eller kanske det går att lösa med en egen verifikationsserie för arbetsgivardeklarationer?
Någon som begriper vad jag talar om får gärna kommentera!
Trevlig helg!
Mvh/Lars-Erik
Hej @eken23
Jag är nog inte helt med på vad det är som blivit tokigt.
När du bokför lönekörningen dyker ingen händelse under kassa- och bankhändelser upp per automatik. Har du bankkoppling kommer bankhändelsen in när pengarna dragits från ditt konto, annars behöver du klistra in kontoutdraget eller skapa bankhändelsen manuellt.
När du sedan bokför din Arbetsgivardeklaration bör du sätta bokföringsdatum ex. 14 mars som du skrev. Verifikationen får datum 14/3 och skulle du skapa bokföra på ett tidigare datum kommer den verifikationen att få ett senare nummer i serien men tidigare datum än arbetsgivardeklarationen.
Dessvärre hamnar Arbetsgivardeklarationen just nu automatiskt i samma verifikationsserie som lönekörningen. Men möjligheten att kunna välja en separat verifikationsserie för arbetsgivardeklarationen i Inställningarna är något vi har på vår "Att göra lista".
/Malin
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.