Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

JenCam
MEDLEM

Olika konton på samma löneart?

Hej,

När vi betalar ut privata utlägg för tex resekostnader så vill vi såklart kunna lyfta momsen för detta.

Jag har testat att lägga upp 2 rader med löneart 1223 en med beloppet för moms och en med beloppet exkl moms. Jag har sedan manuellt ändrat konto på den med momsbeloppet till konto för ingående moms.

När jag sen klarmarkerar och ska bokföra så verkar programmet automatiskt ändra tillbaka till det konto som är förvalt för lönearten och hela beloppet hamnar då på samma konto.

Är det någon inställning som jag missat att göra?

Mvh

Jennifer

2 GODKÄNDA SVAR

Hej JenCam!
Jag har testat hos mig nu och det verkar inte fungera riktigt som förväntat att byta bokföringskonto på lönerader. Detta är nu rapporterat till utvecklingsavdelningen. Tack för att du upplyste oss om detta.

//Tinna

Visa lösning i originalinlägg

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej! Ledsen för sen återkoppling, men detta är löst sedan en tid tillbaka!

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Visa lösning i originalinlägg

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Jennifer!

Tack för att du hörde av dig till oss i forumet. 

Jag skulle rekommendera att du i stället använder löneart 1223 Utlägg resekostnader endast för själva utlägget och sedan använder du löneart 1235 Moms ingående för att ta upp momsen. Prova det så hoppas jag att det blir som du önskar annars är du alltid välkommen att höra av dig. 

Ha en fin dag

//Tinna

Hej,

Problemet blir väl då att den anställda får ytterligare en rad på sitt lönebesked och manuellt måste räkna fram om hen fått rätt utbetalt för sina utlägg. Vissa kan ju ha flera typer av utlägg under en månad.

/Jennifer

Hej JenCam!
Jag har testat hos mig nu och det verkar inte fungera riktigt som förväntat att byta bokföringskonto på lönerader. Detta är nu rapporterat till utvecklingsavdelningen. Tack för att du upplyste oss om detta.

//Tinna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej! Ledsen för sen återkoppling, men detta är löst sedan en tid tillbaka!

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Tack, då ska jag testa detta vid nästa lönekörning

Vänligen

Jennifer