Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Carina Wesenlund-Jonsson
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Projektuppgifter saknas på vissa delar när man bokför lönerna

Hej, 

För ett par kunder arbetar jag enbart med Visma Lön Smart i molnet och  importerar in det till Visma Admin.

Kunderna jobbar med projektredovisning. Några månader kan en löntagare ha jobbat med flera olika projekt så lönen fördelas därefter på respektive projekt. För korrekt projektredovisning skall alla kostnadsposter fördelas mot respektive projekt och inte som nu, bara några men andra i klump som tex lönekontona och 7510 som inte får några projekt i redovisningen i Visma Lön Smart. Visma Lön 600 har det varit klockrent under alla år.

Det gör det svårt och kostar bara dubbelarbete vilket gör att det är helt bortkastat att arbeta med importen av siefil. Jag får ändå manuellt räkna om fördelningen på respektive projekt så att alla kostnadsposterna  har sin del på varje projekt. Detta blir oerhört tidskrävande när det är flera projekt iblandande.

Är detta något som ni kanske felsöker/korrigerar/arbetar med nu och har en korrigering att vänta runt hörnet?

Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga redovisningskonsult
10 SVAR 10
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Carina!

Jag förstår att det skulle underlätta för dig om vi hade stöd för detta. Enligt den information som jag har fått från teamet så är det dock inget vi planerar att ha stöd för inom den närmaste tiden utan vill man "fördela" så får man göra det genom att skapa upp flera rader med samma löneart och lägga ett projekt mot varje enskild rad.

Gå gärna in och lämna ett önskemål till våra programutvecklare. Sedan ett par veckor tilbaka så lämnar du dina idéer och önskemål inne i våra produkter - läs gärna mer i tråden Vi flyttar idéhanteringen från forumet till era produkter

Så här lämnar du ett önskemål i Visma Lön Smart:
Klicka på knappen längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma Lön Smart. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

vls.PNG

Önskar dig en fin eftermiddag och väkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna

Hej Tinna, det är precis det jag gjort och det är så man gör även i Visma Lön 600.

Den klumpar ihop lönekontot som ett totalbelopp utan projekt och likadant med arbetsgivaravgifterna utan projekt och totala beloppet. Det gör att det inte är funktionell hantering av projekt i Visma Lön Smart.

Arbetsgivaravgifterna måste fördelas på respektive projektslön men det fungerar inte. Jag kan klistra in skärmdump utan personuppgifter och också då på bokföringsunderlaget. Varje projekt ligger på separat rad.

Carina Wesenlund-Jonsson

Hej @Carina Wesenlund-Jonsson 

Jag skulle gärna vilja ta en närmre titt på detta så jag kommer att kontakta dig på mejl.

/Malin

Carina Wesenlund-Jonsson
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Visma Lön Smart projekt bokföringsunderlag.jpgVisma Lön Smart projekt.jpg

Det enda som blev uppbokat mot respektive projekt var semesterersättning men varken lön eller övriga kostnadsdelarna. Hur är det tänkt att det skall gå att använda Visma Lön Smart om denna grundläggande del inte fungerar?  Projekt går att skapa och också att använda i bokföringen men det fungerar inte i Visma Lön Smart som synes på skärmdumparna jag bifogat.

Jag får svårt att jobba i Visma Lön Smart då utan får återgå till Visma Lön 600 då mina kunder jobbar i projekt och alla kostnadsposter skall bokas upp mot rätt projekt.

Carina Wesenlund-Jonsson
saradem
MEDLEM

Är denna funktion fixad, funderar på att byta men måste ha projektfördelningen så den fungerar rätt.

/Sara

Jag kan svara som användare att nej, det fungerar inte om du behöver ha det som det fungerar med bokföringsunderlagen i tex Visma Lön 600. Man får göra egna manuella beräkningar, fördela delarna där uppgifterna saknas på respektive projekt. 

Är det få anställda det berör kan det fungera, är det flera är mitt råd att vänta.  

Carina Wesenlund-Jonsson

Hej @saradem 

Vi har ännu inget stöd för fördelning på flera projekt/resultatenheter per löneartsrad i Visma Lön Smart. Vill man fördela exempelvis 1101 -Månadslön på två olika resultatenheter krävs det att man lägger in lönearten två gånger på lönebeskedet och själv fördelar beloppet per rad.

Som det ser ut just nu är det ingen funktion som är planerad att införas inom den närmsta tiden.

/Malin

Den fördelar heller inte ut projekt på tex 7510 så den måste du göra helt manuellt.

Carina Wesenlund-Jonsson
saradem
MEDLEM

Det går inte att redovisa lönen själv per projekt i visma lön anställd, utan det måste också göras manuellt som jag förstår?

Nej i Visma Lön Anställd finns det ingen möjlighet för den anställde att ange Projekt eller Resultatenhet vid registrering. Utan då har vi istället Visma Tid Smart/Pro som är mer anpassat för projektredovisning.

/Malin