Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louice1
MEDLEM

Redovisning av sociala avgifter för semester

Hej, 

jag ska börja med att boka upp semesterlöneskuld i samband med lönekörningar och då har jag en fråga. Vid uppbokningen bokar jag även upplupna sociala avgifter på kto 7519, men kommer dessa med i månadens lönekörningsunderlag till SKV? Jag läste någonstans att redovisningen av soc avg till SKV ska göras först när semesterlönen betalas ut.

 

Får man i så ändra manuellt eller gör man en återföring när lönen väl betalas ut?

Tack på förhand.

 

/Louice

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Louice1!

 

Vi rekommenderar att bokföra semesterskuld utefter de bokföringsexempel som finns i hjälpavsnittet Bokför semesterskuld. Då bokför du både semesterskuld och de sociala avgifterna så att det blir rätt och riktigt enligt våra rekommendationer 🙂

 

Vill du fortsätta så som du tidigare har gjort så råder jag dig att ta kontakt med en lönekonsult som kan hjälpa dig med hur du ska tänka kring detta. Det är ett lite snårigt område och för att du ska få allt rätt i din bokföring så är en lönekonsult mest lämpligt att fråga i det här fallet.

 

Jag hoppas att jag kunde ge dig lite vägledning framåt, återkom gärna om du har några fler frågor eller funderingar.

Önskar dig en fin tisdag!

/Tinne

Louice1
MEDLEM

Tack, då har jag fått svar 🙂

 

/Louice