Hej, Har bytt system och precis upptäckt att bokföring av lönekörningen i Lön Smart så saknas
Upplupen semlön samt förändrad semesterlön och soc avg, semesterlön.
Hur justerar man det?
MVH Petra
Löst! Gå till lösning.
Tack för att du hör av dig till oss.
Första gången du gör en lönekörning i VIsma Lön Smart gör programmet en uppbokning av semesterskulden och utgår då från det du lagt in under ingångsvärde inne på varje anställd.
I Lön Smart kan du alltid börja om från början med uppbokning av semesterskuld. Avmarkera rutan Uppbokning av semesterskuld som du hittar under Inställningar - Löneinställningar - Bokföring och markera sedan rutan på nytt. Därefter behöver du nollställa semesterskulden och dess arbetsgivaravgifter på de konton som berör semesteruppbokningen i din bokföring. Detta eftersom hela företagets semesterskuld kommer att bokas upp igen på nästa bokföringsunderlag.
Läs mer om hur det fungerar och hur semesterskulden bokförs i hjälpavsnittet Uppbokning av semesterskuld
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
Hej Tinna och tack för svar.
Då har vi gått igenom och justerat ingående semesterberäkning på varje anställd.
Har dock ett litet huvudbry och det är hur jag ska "nollställa" aktuella konton i Visma Eekonomi? Innan jag bokför lönekörningen.
Har du något tips hur man kan gå till väga.
Tack på förhand! //Petra
De konton som används som standard för att boka upp semesterskulden är 7090 - Förändring av semesterskuld (arb) och 7290 Förändring av semesterskuld (tjm). De motkonteras mot 2920 - Upplupna semesterlöner.
Arbetsgivaravgifterna för semesterskulden bokas mot 7519 - Arbetsgivaravgifter för semester-och löneskulder och motbokas mot 2941 - Beräknade upplupna lagstadgade sociala avgifter.
Jag tänker att det kan du lösa i Visma eEkonomi genom att kolla hur det är bokfört sedan tidigare och så skapar du en verifikation där du lägger beloppet som är i debet --> kredit och tvärt om. Det borde bli bra.
Extra fint att semesterskuldlistan i Visma Lön Smart alltid kommer att stämma framöver också!
Lycka till och hör av dig om du har några funderingar så hjälps vi åt.
//Tinna
Hej,
jag är också lite förvirrad av hur jag ska göra för att nollställa kontona som berör uppbokningen av semesterlönen. Att jag ska kreditera beloppet på 7290 och 7519 är jag med på, och att jag motkonterar på 2920 resp 2941. Men efter det kommer jag ändå ha belopp kvar på 2920 och 294, dvs IB från 2022. Hur får jag bort de beloppen?
Tack på förhand.
//Louice
Hej
Det är enbart konto 2920 och 2941 som skall nollas. Detta sker när man betalar ut den kvarvarande semestern den anställda har att ta ut.
Är personligen inte jätteinsatt i löner och lönesystemet dessvärre men jag misstänker att det bör finnas en funktion för bortbokningen av semesterlöneskulden också. jag skulle rekommendera att du ringer in till supporten och hör efter mer i detalj med de som är väl insatta i själva systemet.
0470-70 62 00
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej Louice,
Fick du någon ordning på detta?
Har samma problem själv i en annan tråd.
Mvh
Hej,
nej, jag får samma problem som du, att verifikationen inte balanserar mellan skuld- och resultatkonton. Jag tänkte ringa supporten igen men har inte hunnit ta det vidare utan bokför manuellt fortfarande. Om du får något svar som är till hjälp så skulle jag vara väldigt tacksam om du kunde dela.
Mvh
Louice
Tack för snabbt svar!
Jag har pratat med supporten idag. Det var ett trevligt samtal men tyvärr lyckades jag inte komma framåt i mitt ärende. I princip gick det såhär:
Därefter skrev jag till dig och hoppades på att du hade en lösning.
Så tyvärr har jag inga svar till dig. Om du kommer fram till något intressant så uppskattar jag om du hör av dig.
Mvh
När vi bokar Total semesterskuld efter nollningen, så slår vi ihop alla sparade semesterdagar, de som är betalda och de som är intjänade.
Därför är det viktigt att se till att inget belopp finns kvar på något av kontona när funktionen används.
Nollställningen är något som endast behöver göras innan funktionen startar, eftersom när vi har bokfört hela semesterskulden för första gången, så bokförs mellanskillnaden från tidigare lönekörning.
Om de anställda till exempel har tagit ut fler semesterdagar än de har tjänat in sedan den första bokningen gjordes, så kommer det beloppet (mellanskillnaden) att debiteras på konto 2920.
Detta säkerställer att vi alltid har en korrekt bild av den totala semesterskulden i företaget, vilket visas av saldot på konto 2920 tillsammans med de övriga kontona.
Denna hjälpen ska därför fungera bra.
/Agatha
Hej,
jag förstår instruktionen, absolut. Men när jag började boka upp skulden förra året så utgick jag semesterskuldslistan per sista mars 2022. Därefter tog jag ut en lista varje månad och bokade upp förändringen, både på resultat- och balanskonton. Det gör ju att jag har med mig kvarvarande belopp både på 2920 och 2941. Summorna som ligger kvar där gör ju att det kan balansera mot resultatkontona, som ju gäller från 1 jan 2023. Eller är det någon bokning som jag har missat att göra? Varje gång någon anställd tar ut semester så sker det väl en justering mot 2920 eller är det det som är problemet? Skulle jag har gjort en manuell justering av 2920/2941 varje gång någon tar ut betald semester?
/Louice
Hejsan!
På konto 2920 bokförs som standard semesterskulden med konto 7090 eller 7290 som motkonto. Därefter beräknas arbetsgivaravgiften på semesterskulden och bokförs på konto 2941 och 7519.
Exempel: Semesterskuldlista visar total skuld 26 000 och en arbetsgivaravgift på 8169.
Konto | Benämning | Debet | Kredit |
2920 | Upplupna semesterlöner | 26 000 | |
7090/7290 | Förändring semesterskuld | 26 000 | |
2941 | Beräknade sociala avgifter på upplupna löner | 8 169 | |
7519 | Arbetsgivaravgifter för semesterlöner | 8 169 |
När du sen löpande tar ut semesterskuldlistan bokför du förändringen så att konto 2920 alltid visar aktuell semesterskuld.
När en anställd tar ut semester vänds alltså kontona i exemplet ovan, dvs 2920 debiteras, 7090/7290 krediteras och även skulden för arbetsgivaravgiften "vänds".
Vi vill såklart att allt blir korrekt i din bokföring och därför rekommenderar vi att du kontaktar din redovisningskonsult om du känner dig osäker.
/Agatha
Hej,
jag förstår. Så vändningen när en anställd tar ut semester måste jag göra manuellt? Det finns ingen rapport som visar det? Eller utgår jag från redovisat uttag i lönekörningen?
Hur blir det sen när man kopplar på automatiskt uppbokning av skulden, kommer vändningen fortfarande behöva göras manuellt? Det tycker jag i så fall borde framgå i det avsnittet så man inte missar det.
Jag förstår att ni inte kan uttala er detaljerat men om jag kan få bekräftat att vändningen inte görs manuellt så får jag kontakta en redovisningskonsult.
//Louice
Hej!
Innan funktionen fanns på plats så var man tvungen att hantera uppbokningen av semesterskulden manuellt, så det stämmer!
När du aktiverar funktionen Uppbokning av semesterskuld i programmet så behöver du inte hantera något manuellt utan programmet sköter detta åt dig.
Jag ska se till att vi förtydligar detta i vår skrivna hjälp, tack för synpunkten!
/Agatha
Hej,
Jag har bokfört vändningen manuellt hela tiden. Mina saldon stämmer enligt vad jag kan se.
Det är just instruktionen om nollning som inte går att använda rakt av. Men jag hittar på något eget eller kör på som vanligt.
Tack för engagemanget.
Mvh
Hej,
jag förstår, jag har ju samma problem och kommer också fortsätta bokföra manuellt.
//Louice
Hej,
Har kollat en vända till på detta.
Jag tror att bilden som visar själva nollningen är lite olycklig, att det egentligen bara 20xx konto som kommer summeras noll i vårat fall.
Jag kommer testa men får väl vänta tills nästa lön för att få svaret på om det verkligen fungerade.
Mvh
Japp, säg till om du kommer fram till något.
/Louice
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.