Finns det något problem att semesterersättningen inte beräknas per automatik?
Det är i bockat att "Semesterersättning betalas ut automatiskt vid nästa lönekörning"
Löst! Gå till lösning.
Hej Jocke!
Nej det ska inte vara något problem. Dyker beloppet upp när du väljer spara på lönebeskedet? Om det inte gör det så vill jag be dig ta kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så får vi titta vidare på det.
Välkommen att kontakta supporten
//Tinna
Nix, dyker inte upp tyvärr. Ringer supporten.
Har vart i kontakt med eran support och vi har hittat felet/buggen i erat system.
Den anställde har anställningsdatum den 2022-08-31, semester ska beräknas från den 2022-08-31.
Den anställde hinner göra ex antal timmar den 2022-08-31 varpå system då också ska beräkna semester på dessa dagar vilket det ej görs!
Semesterersättningen kommer däremot med per automatik på löneutbetalning för oktober, alltså en månad efter.
Ändrar vi att den anställde har anställningsdatum den 2022-08-01 och semester ska beräknas från den 2022-08-01 så kommer semesterersättningen med per automatik på lönekörningen för september.
Ni tog in detta som ett ärende men bra för övriga som jobbar med Lön smart att veta om detta.
Tack för infon, jag ska lyfta detta med mina kollegor så får vi se om det är något i programmet som vi bör ändra.
Som Visma Lön Smart fungerar nu beräknas semesterersättning på lön utbetald fram till löneperiodens till och med datum.
Detta gör att det i ditt fall blir 0 kr för att programmet tycker att det inte finns någon lön utbetald innan 31/8.
Jag hade på septembers lönebesked raderat raden med snabbvalet och löneart 9104. För att istället lägga in löneart 3232 - Semesterersättning och beloppet som avser semesterersättning för arbetade timmar i Augusti. Gå därefter in på den anställde på flik Semester och ändra startdatumet för beräkning av semesterersättning till 2022-09-01 så kommer det bli korrekt framåt och du slipper justera anställningsdatum.
Ha en fin dag!
/Malin
Hej
Gjorde en annan ändring för att få det att lira.
La in anställningsdatum den 1/8 och sen beräkning av semester från den 1/8. Sparade, och ändrade sen till anställningsdatum den 31/8 igen.
Skapade en lönekörning, och då kom semestern med.
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.