Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lhamejen
MEDLEM

Sjukvårdsförsäkring med nettolöneavdrag i Visma Lön Smart

Jag har Visma Lön Smart och försöker förstå hur jag på enklaste sätt ska bokföra sjukvårdsförsäkringen. Jag vill göra nettolöneavdrag och lägga in detta på lönespec så att det blir rätt.

 

Premien är 500:-/ månad och förmånsvärdet är 60% som jag vill "betala bort".

Förut gjorde jag alltid så här.

Tillägg före skatt: 300:-

Avdrag efter skatt: 300:-

 

I Visma Lön Smart vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag vill ha en lösning med rätt lönearter osv.

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Här kommer ett förslag på hur du skulle kunna hantera ett nettolöneavdrag avseende sjukvårdsförsäkring för 1000 kr med ett avdrag på 500 kr. I vårt exempel blir det alltså 500 kr som man betalar skatt och arbetsgivaravgift på (kvarvarande förmån) sedan görs ett nettoavdrag på 500 kr.

I rutan Meddelande till anställd har du möjlighet att förtydliga för den anställda genom att skriva  "ovanstående rader med 2118 avser sjukvårdsförsäkring" eller något annat talande. 
sjukvårdsförsäkring.PNG

 

Om du vill ha med detta för den anställda vid varje ordinarie lönekörning har du möjlighet att lägga in det som återkommande rader på den anställdas lönebesked som du hittar under Anställda - Fliken Lön.

 

Uppstår det några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna. 

 

Ha en fin eftermiddag! 

/Tinna 

Hej Tinna,

 

Hur kan jag bokföra sjukvårdsförsäkringen på lönekörningen?

Jag har timpeng och företaget betalar en sjukvårdsförsäkring som kostar bolaget 871kr om jag ska skatta för 60% dvs 522,6kr hur bokför jag det på lönekörningen så att det blir korrekt på lönebeskedet och i bokföringen?

 

Mvh

Carina

Hej @Carina  

 

Tack för att du skriver till oss. 

 

Om du lägger in löneart 2118 på lönebeskedet med beloppet 522,6 kr så kommer den anställda endast att beskattas på förmånsvärdet 522,6 kr. 

 

Ha en fortsatt fin dag.

/Tinna