Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

therealtor
MEDLEM

Skattepliktig bilförmån kommer inte med i arbetsgivardeklarationen?

Hej! 

 

Har Visma Lön Smart och har gjort 1 lönekörning med nettolöneavdrag och fyllt bilförmånen i Lön-fliken (Anställdafliken) då fyllt i Bilförmånsvärde och lagt till återkommande lönerader (2102 - Bilförmån avdrag och 1306 - Betalt för bilförmån). Ser nu att att det står 0 i skattepliktig bilförmån (013) i arbetsgivardeklarationen. Hur åtgärdar man detta?

 

Hälsningar

10 SVAR 10
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej therealtor!

 

Utifrån det du har skrivit så låter det som att du angett samma belopp på lönearterna 2101, 2102 och 1306. Är det är så det är registrerat så blir utfallet nämligen att bilförmånen registreras som 0 vid Arbetsgivardeklarationen.

 

Ett korrekt exempel skulle kunna vara att registrera det såhär:

2101 - 5 000kr

2102 - (-4 500kr)

1306 - -4 500kr

 

Summan av mellanskillnaden är det som sedan redovisas som bilförmån.
 

Jag passar på att skicka med hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling som jag tror också kan vara till god hjälp här. Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar!

 

Önskar dig en fin måndag,

/Tinne

Hej, så summan av mellanskillnaden ska vara bilförmånen? Så om mitt fårmånsvärde, enl. SKV, är 5500 kr ska det inte stå 5500 även i 2101? Vad ska det då stå i 2102 och 1306?

arbetsgivardeklaration.png

Hej igen!

 

Löneart 2101 är själva bilförmånen, medan lönearterna 2102 och 1306 är om den anställde betalar för själva förmånen med sin nettolön.

 

För att kunna hjälpa dig på bästa sätt så skulle vi behöva lite mer information om hur du vill att det ska vara.

Återkom gärna med mer information så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig att reda ut detta!

/Tinne

therealtor
MEDLEM

Ja, det är så att jag ska betala för förmånen med nettolön, dvs, nettolöneavdrag. Jag måste ha missförstått guiden ang. lönearterna! Hur ska jag då fylla i lönearterna?

Hej @therealtor,

Precis som Tinne skrev så är vi inte riktigt med på vad det är du vill göra utifrån den information som du gett oss. Kanske är det bäst att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället. 

 

Välkommen att kontakta supporten 

//Tinna 

therealtor
MEDLEM

Hej,

Då tar jag det igen, mer utförligt. Jag har en leasingbil på företaget. Jag använder den privat och måste därför betala förmån. Enl. SKV så ligger denna summa på 5500 per månad. Jag ska även ta ut lön från företaget och vill därför dra av förmånen netto, dvs. göra nettolöneavdrag. Hur ska jag göra då med dessa lönearter?

 

Hej @therealtor 

 

Om jag förstår dig rätt ska du betala hela bilförmånen på 5500 kr med nettopengar. I de fall man betalar hela sin bilförmån är det vanligt att man gör något som vi kallar omvänd löneväxling. Du behöver då markera rutan Löneväxling på fliken Lön inne på den anställde och klicka på pennan jämte Månadslön. Lägg till en ny rad med datum för när löneväxlingen ska börja gälla, i fälten Månadslön och Bruttolön ska den ursprungliga månadslönen stå. I fältet Löneväxling lägger du in -5500 kr och Månadslön efter löneväxling blir då 5500 kr högre.

 

Den anställde betalar hela bilförmånsvärdet som ligger på 2101 med ett nettoavdrag som läggs på löneart 1306. Eftersom hela förmånen på 5500 är betald så ska ingen förmån redovisas i arbetsgivardeklarationen och man lägger därför samma summa på löneart 2102. 

 

Eftersom det är en löneväxling ökas bruttolönen med ett belopp som motsvarar bilförmånen och du lägger även 5500 på löneart 1180. Resultatet blir att det dras preliminärskatt på samma sätt som tidigare, och samtidigt görs ett avdrag från nettolönen med samma förmånsvärde. Det blir samma underlag för arbetsgivaravgifter och skatteavdrag som förut eftersom den nya bruttolönen blir lika hög som summan av den gamla bruttolönen och bilförmånen. Det blir också samma nettolön som förut. 

 

2022-09-22 08_42_18-Lönekörningar _ Lön Smart.png

 

I det fall den anställde betalar hela sin förmån med nettoavdrag ska ingen förmån redovisas, se info från skattteverket.se.

 

2022-09-22 08_29_49-Bilförmån _ Skatteverket.png

 

/Malin

 

therealtor
MEDLEM

Hej Malin! Tack för svaret. Jag förstår nu att det ska stå 0 i ruta 013. Men jag fått vet att det ska stå ”ja” i ruta 048 Förmån har justerats i arbetsgivardeklarationen. Stämmer detta? Jag ser dock inte 048 i arbetsgivardeklarationen. Jag har klickat i Justerat bilförmånvärde under Lön-fliken. Måste jag göra en ny lönekörning?

Ruta 048 ska endast markeras i arbetsgivardeklarationen om man har ett beslut från skatteverket att förmånsvärdet ska justeras. Nedan ser du vad det står på skatteverkets sida om fältkod 048 i arbetsgivardeklarationen. Om du markerar Justerat bilförmånsvärde så får du en markering i ruta 048 på arbetsgivardeklarationen. Men har du inget beslut om justerat förmånsvärde ska den rutan inte vara markerad.

 

2022-09-22 13_23_21-Så här fyller du i arbetsgivardeklaration på individnivå – ruta för ruta _ Skatt.png

 

/Malin

therealtor
MEDLEM

Då förstår jag, tack så mycket!