Det är inte bra att vid arbetsdeklaration så bokas 2730 och 2710 direkt mot 1630 (som krediteras).
Denna händelse är ju korrekt när skatteverket drar dessa avgifter/skatt från skattekontot.
Men det sker ju inte när man gör själva deklarationen och skickar in den.
Skatteverket drar avgifterna ofta några dagar efter sistadatum för deklarationen.
Innan dess sätter man ofta - när man vet beloppet efter deklarationen - in beloppet från 1930 till 1630.
Genom att nu beloppet dras från 1630 redan när deklarationen skapas, så blir det fel i bokföringen. Tar man in kontoutdraget eller är kopplad mot Skatteverket, så dras beloppet på ett annat datum. Plus att man som sagt ofta mellan dessa händelser fyller på skattekontot med pengar. Det kan ju bli så som nu funktionen är att man i bokföringen får negativt saldo på 1630.
Har aldrig gjort så i manuell bokföring innan, utan tagit det steg för steg i rätt ordning.
Löst! Gå till lösning.
Hej @haddock11
Tack för att du hör av dig till oss i forumet.
Personalskatt och arbetsgivaravgifter bokas om till skattekontot i samband med att du bokför arbetsgivardeklarationen. När du klickar upp arbetsgivardeklarationen i Visma Lön Smart så får du välja bokföringsdatum och det är där tänkt att du väljer det datumet då pengarna dras från skattekontot.
Det stämmer även överens med hur vi förklarar "Bokföra betalning av arbetsgivaravgift" i tråden Bokföra händelser på skattekontot i ett aktiebolag.
Behöver du ytterligare hjälp gällande detta rekommenderar jag att du slår en signal till mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Ha en fortsatt fin dag!
//Tinna
Hej @haddock11
Tack för att du hör av dig till oss i forumet.
Personalskatt och arbetsgivaravgifter bokas om till skattekontot i samband med att du bokför arbetsgivardeklarationen. När du klickar upp arbetsgivardeklarationen i Visma Lön Smart så får du välja bokföringsdatum och det är där tänkt att du väljer det datumet då pengarna dras från skattekontot.
Det stämmer även överens med hur vi förklarar "Bokföra betalning av arbetsgivaravgift" i tråden Bokföra händelser på skattekontot i ett aktiebolag.
Behöver du ytterligare hjälp gällande detta rekommenderar jag att du slår en signal till mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Ha en fortsatt fin dag!
//Tinna
Tack för svar.
Förstår principen.
Samtidigt dels så vet man kanske inte vilket datum det kommer att dras.
Och vad sker när man importerar en skv-fil - och datumen inte stämmer överens..?
Ja, jag kanske ska ringa och prata lite med kollegorna istället:)
Tack i alla fall 🙂
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.