Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

10 karensavdrag på 12 månadersperiod

Hej, jag har en anställd som varit sjuk många korta tillfällen under senaste året. När jag läser hos Försäkringskassan så står det att hen som är sjuk mer än 10 ggr på en 12-månadersperiod inte ska ha karens mer än 10 ggr = Allmänt högriskskydd.
Visma 600 drar inget karensavdrag när hen varit sjuk den 11:e gången under 12-månadersperioden. Det är bra.
Men nu har hen varit sjuk för 12:e gången och då dras karens igen fast han varit sjuk mer än 10 ggr under 12-månperioden men han har bara haft karens 9 ggr eftersom det inte drogs karens den 11:e gången han var sjuk. Min fråga: Är det 10 sjuktillfällen eller är det 10 karensavdrag som är rätt? Om jag drar karens nu som Visma 600 vill så får hen 11 karensavdrag på 12 månader.....

3 SVAR 3
annasarnehed
MEDLEM

Hej,
Kan det vara så att det inte är mer än 5 kalenderdagar mellan de senaste tillfällena som personen är sjuk? Min erfarenhet är att Visma har full koll och gör rätt medan jag har missat nåt i min manuella beräkning. För visst är det så att man inte ska få mer än 10 karens på 12 månader men det är också så att det inte dras karens om man återinsjuknar inom 5 kalenderdagar....
/ Anna
Fd medlem
Inte tillämpbar


Det är inget återinsjuknande. Detta är nog inte en vanlig situation att en person är sjuk så här frekvent på 12 månader så problemet kanske inte dykt upp tidigare. Visma har tydligen inställningen i systemet att räkna karensavdrag 12 månader bakåt och det blir nog rätt i de flesta fall men in mitt fall blir det inte rätt då han varit sjuk så ofta. Nu när hen är sjuk igen, så räknas inte första sjukperioden som räknades då när det inte drog karens eftersom 12-månadersperioden rullar.
Nu har han 9 karensavdrag men har var ju sjuk i förra månaden även om det inte drogs karens så sjuktillfällen är ju nu mer än 10 på 12 månader. Det är det här som blir tveksamt när "bara" karensavdragen räknas men inte antal sjuktillfällen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det verkar vara Försäkringskassan som utrycker sig missvisande då de pratar om sjuktillfällen!
Vi har ni läst Sjuklönelagen och där står det max 10 avdrag på 12-månadersperiod. Får försöka få FK att ändra i sina informationstexter 🙂