Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

10% utöver den vanliga sjukpenningen

Hej. Vid kollektivavtal så har en anställd rätt till att få ca 10% mer i tillägg till den sjukersättning man får från försäkringskassan vid sjukskrivning. Hur hanteras det i lönesystemet? Det kanske är en dum fråga men vi har aldrig stött på detta tidigare. Eller är det någonting som den anställde måste ansöka om själv?

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Om det är i kollektivavtalet så är det inget som den anställde ska ansöka om.

 

Använder du Visma Lön så är det en inställning i programmet. 

Kontakta supporten så hjälper de dig säkert.

 

//Carina

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 

I Lön 300/600 kan du, precis som Carina skriver, göra inställningar för att "företaget gör 90%-iga sjukavdrag efter dag 14". Har du det markerat så får den anställda behålla 10% i ersättning från er även när han/hon är sjuk. Så när sjukfrånvaron blir längre än 14 dagar för tjänstemän gör företaget antingen ett sjukavdrag på 90 % eller på 100 % dag 15 till dag 90. Det val du gjorde i steg för steg-guiden när du skapade ditt företag föreslås som standard.

 

Du hittar inställningen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Snabbval - Klicka på Sjuk och sedan på knappen Ändra snabbvalsinställningar. Allra högst upp kan du markera valet som ska gälla och väljer Spara.

Ha en fin dag! /Tinna

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla för svar. Jag pratade även med er support igår kväll och fick helt suverän hjälp 🙂

Härligt att höra. Jag har framfört din fina hälsning till mina kollegor på supporten. 

Tack för att du tog dig tid att återkoppla och ha en strålande dag! /Tinna