Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Stockpipe
UTFORSKARE

10% utöver den vanliga sjukpenningen

Hej. Vid kollektivavtal så har en anställd rätt till att få ca 10% mer i tillägg till den sjukersättning man får från försäkringskassan vid sjukskrivning. Hur hanteras det i lönesystemet? Det kanske är en dum fråga men vi har aldrig stött på detta tidigare. Eller är det någonting som den anställde måste ansöka om själv?

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Svar: 10% utöver den vanliga sjukpenningen

Om det är i kollektivavtalet så är det inget som den anställde ska ansöka om.

Använder du Visma Lön så är det en inställning i programmet. 

Kontakta supporten så hjälper de dig säkert.

//Carina

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Re: 10% utöver den vanliga sjukpenningen

Hej! 

I Lön 300/600 kan du, precis som Carina skriver, göra inställningar för att "företaget gör 90%-iga sjukavdrag efter dag 14". Har du det markerat så får den anställda behålla 10% i ersättning från er även när han/hon är sjuk. Så när sjukfrånvaron blir längre än 14 dagar för tjänstemän gör företaget antingen ett sjukavdrag på 90 % eller på 100 % dag 15 till dag 90. Det val du gjorde i steg för steg-guiden när du skapade ditt företag föreslås som standard.

Du hittar inställningen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Snabbval - Klicka på Sjuk och sedan på knappen Ändra snabbvalsinställningar. Allra högst upp kan du markera valet som ska gälla och väljer Spara.

Ha en fin dag! /Tinna

Stockpipe
UTFORSKARE

Tack snälla för svar. Jag pratade även med er support igår kväll och fick helt suverän hjälp 🙂

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Härligt att höra. Jag har framfört din fina hälsning till mina kollegor på supporten. 

Tack för att du tog dig tid att återkoppla och ha en strålande dag! /Tinna