Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena B
MEDLEM

1313 - Löneförskott, manuellt avdrag

Hej,

 

Om jag har en kund som plockat ut lön månaden innan mellan lönekörningarna så har jag sett kollegor som använt 1313 - Löneförskott, manuellt avdrag. Men om han plockar ut extra lön så ska bruttolönen öka så företaget betalar arbetsgivaravgifter. Men när jag använder denna löneart så ökar inte bruttolönen. Det enda som händer är att det blir nettoavdrag på den summan. Är det fel löneart att använda då? 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Helena B

Om du mitt i månaden betalar ut ett förskott kontant till en anställd och ska dra tillbaka pengarna samma månad använder du dig av löneart 1313, Löneförskott, Manuellt avdrag, som är ett nettoavdrag.

 

Om du inte drar tillbaka pengarna samma månad anses detta som lön och ska beskattas och beräknas arbetsgivaravgifter på. För att registrera förskottet använder du dig av löneart 1142, Löneförskott, skatteavdrag 30%. På nästkommande lön dras förskottet av automatiskt genom löneraden Löneförskott på fg lön.

 

Vill du skjuta upp hela/en viss del av återbetalningen kan du lägga in lönearten 1142 på nytt med det beloppet som ska kvarstå.

 

Har du några följdfrågor eller funderingar så hör av dig så hjälps vi åt.

//Tinna

Hej,

 

Jag ringde er support men han kunde inte heller hjälpa mig. Det jag vill är att att ta upp ett förskott som en person plockat ut månaden innan, så att bruttolönen höjs, skatten ökar men utbetalningen blir detsamma. Ingen av dessa lönearter funkar att göra så på. 

Hej @Helena B

Mina kunniga kollegor på supporten brukar alltid ha lösningar att dela med sig och det kan vara svårt för oss att lösa detta via forumet men jag ska försöka hjälpa dig. 
 

Om våra rekommendationer för hanteringen av förskott och lönearterna som jag skrev om i mitt tidigare svar inte fungerar för dig känns det som att förskottet blev utbetalt men aldrig registrerat i Visma Lön. Jag tolkar dig som om du på nästa lönekörning vill höja bruttolönen för den anställda med det belopp som är utbetalt på det givna förskottet. Du vill även höja skatten men ändå säkerställa att nettolönen som utbetalas blir den nettolön som det skulle ha blivit om hanteringen av förskottet skett enligt våra anvisningar. Stämmer det? 


På den workaround som jag ska visa dig behöver du själv ta ansvar för att korrekt skatt dras. Du behöver även kontrollera om förskottet ska vara semestergrundande eller ej. Jag vill även vara tydlig med att detta är inte det arbetssätt vi rekommenderar men som workaround bör det fungera. 


Skapa ett lönebesked till den anställda där du, förutom de ordinarie lönearterna, även lägger in förskottsbeloppet med löneart 1174 Övrig ersättning Brutto. Förtydliga gärna för den anställda vad lönearten avser med en förklarande textrad.
Lägg sedan in löneart 2203 Manuellt framräknad preliminärskatt med det totala skattebeloppet som ska dras på hela lönebeskedet - inte endast den del som rör förskottet. 


När du lägger in löneart 2203 stänger du av hela den automatiska skatteberäkningen för det aktuella lönebeskedet och ansvarar själv för att det belopp du lägger i skatt är korrekt. Är du osäker på vilket belopp du ska dra i skatt rekommenderar jag dig att kontrollera detta med Skatteverket eller i skattetabellen.
 

Hoppas att jag har tolkat dig rätt och att min lösning fungerar för dig 🙂

//Tinna