Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

catarina ScF
UTFORSKARE

ATF - beräkning vid sjukskrivning/tjänstledighet

Vi har valt automatisk beräkning och avsättning till ATF. Borde inte avsättningen till ATF vara mindre vid tex tjänstledighet och sjukskrivningar?
Vad jag kan se är det alltid samma tid som avsätts trots långa tjänstledigheter och sjukskrivningar... 

8 SVAR 8
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej catarina ScF,

Saker som skulle kunna påverka detta är hur ni har valt att registrera de anställdas frånvaro och hur lönearterna ni använt har varit inställda. Inne på lönearten fliken 2. Övriga uppgifter ska du ha en markering i rutan för arbetstidsförkortning på de lönearter som ska ingå i underlaget för avsättning till Arbetstidsförkortning. Tänk på att även om t.ex. lönearten 3328 har en markering för arbetstidsförkortning så har den även en markering för "påverkar underlag för arbetad tid". Det innebär att den arbetade tiden minskas och därmed även avsättningen till arbetstidsförkortning då du gör avsättning i minuter (beräknade på arbetad tid). 

/Kristina 

Löneart 3328 har markering för arbetstidförkortning och jag har använt den via kalendariet. Men trots det räknas det full ATF vid lönekörningarna. Vad kan det vara som är fel?
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej catarina ScF,

Märkligt att det blir så. Kan du dubbelkolla under Lönearbete - Lönearter - inne på 3328 och fliken Övriga uppgifter så lönearten både har en markering vid "Arbetad tid" (påverkar underlag för) samt för Arbetstidsförkortning. Har man varit frånvarande en hel kalendermånad så ska det inte räknas upp någon arbetstidsförkortning. 

Om du vill så kan jag ta in och titta din säkerhetskopia hos mig. Skickar ett mejl till dig med hur vi går tillväga så kan du skicka in om du vill. 

Ha en fortsatt fin dag!

/Kristina 

Har dubbelkollat, där är markering vid "Arbetad tid" samt för Arbetstidsförkortning.

Hej catarina, 

Jag kollar gärna på hur det ser ut i din säkerhetskopia. Mejlade ett instruktion för hur du skickar in till oss. 

/Kristina 

Har skickat säkerhetskopian.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu har jag läst igenom den här tråden och kollat mina inställningar och jag har "samma" problem fast på föräldraledigt hel månad. Och jag skriver "samma" eftersom ibland är det minus på ATF ́n och ibland plussar den. 

Inställningen i företagsinställningar är "avsättning i tid" och på lönearten är det bock i arbetad tid och 

Varför blir det så här? 

Hej!

Avsättningen görs enligt formeln: (Variabel för avsättning i minuter / 60) / (Veckoarbetstid vid heltid / Underlag tid) = Avsättning i tidNär jag lägger in föräldraledig hel månad får jag en minskad avsättning till tidbanken (atf).
Kontrollera gärna inställningen för avsättningen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar och knappen Inställningar vid arbetstidsförkortning/arbetstidskonto.
Du kan också gärna kontrollera hur det ser ut under Personal - Anställda fliken Anställning


Om du sen har att månadslönen betalas ut för innevarande månad och frånvaron för föregående månad så blir det en differens i timmarna i lönekörningen som underlaget beräknas på, därför blir det ibland minus och ibland plus.Ex: April är en kortare månad med 160 timmar (löneart 1101). Sen har du frånvaro med löneart 3313 för hela mars som är 168 timmar, enligt mars lönebesked.
Kontrollera gärna med ditt avtal hur arbetstidsförkortningen ska beräknas när en anställd är 100% föräldraledig.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~