Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ackumulatorlista för arbetstidskonto

Pga av mitt avtal (IKEM) så kan jag inte använda era funktioner för arbetstidskonto.

Har därför förstått att jag får lägga in det manuellt samt räkna fram det själv.

Därför måste jag få fram en acklista vid årets slut som talar om vad den anställde har arbetat in i arbetstidskontogrundande lön / tid. Hur får jag fram det?

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Det finns möjlighet att skriva ut en ackumulatorlista med urval på ackumulatorn Arbetad tid. Den arbetade tiden minskas av eventuell frånvaro och borde vara de timmarna som du ska beräkna arbetstidsförkortningen på. Det finns även möjlighet att välja vilken period som ska visas på listan.

Du hittar den under Utskrifter och Spårning  - Utskrifter och rubriken Övrigt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Och hur får jag fram arbetstidskontogrundande lön?


Fd medlem
Inte tillämpbar

Någon ackumulator för lön som ligger till grund för arbetstidskonto finns det inte att välja. Via utskriften Löner i en period kan man få fram skattegrundande bruttolön per lönekörning och anställd samt summering. Men är det något ni betalt ut till de anställda som inte ska påverka arbetstidskontot så måste ni räkna av det beloppet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då hoppas jag att ni kommer att fixa detta. Eftersom detta är en avtalsfråga, så borde det gå att lösa. Mycket har tyvärr blivit sämre i Lön 600, gentemot Lön Special. Förstår inte att man plockar bort sånt som är direkt nödvändigt.


Ser i forumet att detta med arbetstidskontot inte har blivit åtgärdat av Visma i Lön 600 på 4 år trots att problemet påpekats redan då. Håller fullständigt med om att 600 är MYCKET sämre än lön special. Jag gråter över att nu TVINGAS byta. Och det är stor skam att man själv skall behöva sitta och mixtra ihop en funktion för avtalsreglerad avsättning i ett löneprogram som man betalar för. Varför fixar inte Visma själva till den här ackumulatorn ifall det nu är den vägen vi själva skall lösa det? Frågan är ifall det inte för min del är lättare att behålla Special trots ingen uppdatering. KU kan man ju lämna "manuellt" när man inte har så många anställda.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tog en ytterligare funderare på hur man eventuellt skulle kunna lösa ditt problem. Det går att skapa en egen Ackumulator under Lönearbete - Ackumulatorer. Skapa en ny som heter Arbetstidskontogrundande lön och markera belopp samt när den ska nollställas. Ackumulatorn kan man sedan plocka upp på alla de lönearter som ska påverka underlaget för arbetstidskonto. Inne på lönearterna flik 3 Egna inställningar finns en ruta längst ner för val av ackumulator, välj där upp den ackumulator du skapat. 

Från och med nästa lönekörning i oktober kommer det nu ackumuleras värden. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har en liknande fråga.... dock inte arbetstidskonto men ackordslön som ska ackumuleras.
Går det sedan att få värdet av ackumulatorn utskriven på lönebeskedet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sylvaskog,

Du skulle kunna testa en utskrift som heter Lönehistorik, lönearter
Gå in under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Lön - Lönehistorik, lönearter - här väljer du period - tryck sedan på Urval - till höger om Löneartsnr trycker du på pilen och väljer lönearten 
t ex 1173 - du kan också välja en eller flera anställda på samma utskrift.

Det ackumulerade värdet går inte att få med på lönebeskedet med automatik, vill du ändå få med info om värdet får du lägga till en textrad eller skriva i Meddelanderutan.

Ha en fin dag
/Susan