Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra semestervillkor från 30 till 10

Hej! har en anställd som har arbetat in semester pengar (villkor 30)  under 2016, nu vill den anställda ändra till villkor 10 istället och ha semesterdagar i sommar.
Har försökt att läsa mig till på webben, men skulle vilja ha det skriftligt hur jag går tillväga,. mvh Pia

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Pia,

Så länge du inte har skapat några lönekörningar på den anställde kan du byta semestervillkor utan problem. När den anställde varit med på lönekörningar finns det däremot några saker du behöver tänka på, när du byter från villkor 30 till 10......

Vilket semesterår har du Kalenderår 160101-161231 eller generellt år 160401-170331?
Har du gjort semesterårsavslutet för denna period?

Om sista gången du betalade ut semesterersättning till den anställde är under aktuellt semesterår kommer semesterberäkningarna börja gälla från det datum du sista betalade ut ersättningen.

Om du inte betalat ut någon semesterersättning under aktuellt semesterår, kommer intjänade dagarna för året beräknas korrekt. Däremot kommer inte några eventuella betalda eller sparade dagar att beräknas från det datum du sist betalade ut semesterersättning.
Dessa dagar och eventuella daglöner måste räknas ut manuellt och läggas in på fliken Semester i anställningsregistret.

Om något är oklart eller om du har fler frågor får du gärna återkomma
Ha en fin helg
/Susan