Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Susanna10
MEDLEM

Anställa egna barn

Är det någon som vet hur man gör för att få till lönerapporteringen rätt när man anställer eget barn under 16 år i sitt AB? Om jag fattar det hela rätt ska barnets lön rapporteras som lön till föräldern, men hur gör man då i löneprogrammet?

3 SVAR 3
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Susanna10!

 

Absolut, vi ska göra vårt bästa för att hjälpa dig i den här frågan. I vår research har vi sett att det finns lite olika sätt att hantera detta på, så vi skulle rekommendera att du först vänder dig till Skatteverket för att ta reda på vad som gäller just dig och ditt bolag. 

 

I den här länken från Skatteverket  kan du läsa om de parametrar som har fastställts kring att anställa eget barn under 16 år. Vi skickar med den men slå dem en signal också så att allt blir rätt och riktigt. 

 

Återkom gärna till oss här i tråden när du har fått mer information kring just din situation, så kan vi hjälpa dig med inställningar i programmet.

 

Ha en fin dag!

 

Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej!

Pratade med SKV i 1,5 timme och det vi kom fram till var att det är egentligen rätt korkat att anställa egna barn under 16 år. Eftersom lönen ska gå på den förälder som är företagsledare, försvinner det mesta bort i skatt, för det går inte att jämka, och dessutom kan man inte dra nytta av att de sociala avgifterna är reducerade för ungdomar under 19 år.  Jag hade kontakt med supporten på Visma om programinställningar och det finns ingen inställning för det här, utan om man nu väljer att ändå anställa sitt barn får man hantera det genom en extra lönekörning. 

Hej Susanna10! 

 

Tusen tack för återkoppling och att du delar med dig! Det här är toppen att veta och kommer hjälpa många andra i en liknande situation.

 

Ha en fin dag!

 

Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂