Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Anställd går ner i tid, hur korrigerar jag lönen och sysselsättningsgraden?

 
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mats,

Det är på Två ställen som du ska göra korrigeringar i Anställningsregistret. Dels inne på Flik 2 Anställning, där du kan ändra Schema och därmed Sysselsättningsgrad på den anställde och dels inne på Fliken 3 Lön där du ändrar lönen på den anställde. I båda fallen, så anger du Ett datum som ändringen ska gälla ifrån.

Hoppas detta besvarar din fråga.

/Victor

Hej, ska göra precis detta på en anställd från 1 april. Vad händer sedan när vi gör lönerevision retroaktivt per 1 april? Hur gör jag för att registrera en ny lön som skall gälla från samma datum? Kommer systemet att godta det?

My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 
Om jag förstått dig korrekt ska du nu från första april ändra anställds lön och sysselsättningsgrad medan du längre fram sedan ska göra lönerevision retroaktivt från samma datum. Det är inga problem, ser att du använder Visma Lön 600 där vi har en automatisk funktion för att beräkna retroaktiv lön dessutom. Du gör precis som min kollega Victor angivit ovan, när det sedan blir dags för lönerevisionen kan du kika på vårt skrivna hjälpavsnitt Beräkna retroaktiv lön för en steg för steg-beskrivning av förloppet.

Skulle något vara oklart får du gärna återkomma! 
/My 

Hej, tack för svar. Kommer lönesystemet att godta att man under fliken lön anger en ny lön med samma startdatum som en tidigare angiven ny lön? Det var egentligen främst det som bekymrade mig.

Hej igen! 

Det kommer inte vara ett problem. 🙂 Du får en varning av programmet som visar på att ändring av lön redan skett samma datum och i samband med varningen får du också en fråga om du vill ersätta den med den nya lönen. 

/My