Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Anställd som går i pension

Hej, Har en anställd som går i pension och har arbetat 100%. Ska fortsätta arbeta som timanställd med oregelbundna tider och lön. Betalar ut slutlön för den tiden som heltid men hur gör jag för att ändra den anställdes tider mm. Vad bör jag tänka på?

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Självklart ska du få hjälp med detta. Det finns lite att tänka på när man ska ändra anställningsform för en anställd och i vårt skrivna hjälpavsnitt Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom finns steg för steg-förklaring hela vägen. Även Byte av semestervillkor/semesterperiod är bra att gå igenom om den anställde ska byta semestervillkor i samband med bytet till timlön.

Hoppas detta kommer hjälpa dig med hanteringen men känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!

Undrar om jag kan betala ut slutlön men inte markera att anställd har slutat?

/Susanne

 

Hej Susanne!

 

Just i ditt fall tolkar jag det som om den anställda inte ska sluta utan endast ändra anställningsform. Då följer du instruktionerna från min kollega My och när du har betalat ut "slutlönen för månadsanställningen" och låst den lönekörningen så kan du sedan göra de ändringar du önskar i anställningsregistret. Jag tänker mig att du inte klickar i att den anställda har slutat utan att du lägger ett nytt anställningsdatum så semestern som avser timanställningen börjar beräknas från det nya datumet. Programmet håller koll på de olika anställningarna och datumen via personalhistoriken så du behöver inte vara orolig för att alla gamla datum ska försvinna.  

 

Som alltid - var noga med att ta en säkerhetskopia innan du börjar göra justeringar i ditt program och sedan är det bara att tuta och köra. 

 

Skulle du framöver vilja skapa en slutlön till någon som verkligen ska sluta så finns finfina instruktionen Checklista när anställd slutar

/Tinna