Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Anställd som slutar och tar ut semester samma månad

Hej

Har en anställd som slutar den sista i  innevarande månad. De sista 10 dagarna av sin anställning kommer den anställde att ta ut semester.

Har föregående månad som avvikelseperiod vilket ju innebär att det uttaget inte kommer med i kommande lönekörning i februari.

Tänker mig att slutlön betalas ut i mars - när jag gör den körningen kommer programmet då att reglera uttaget av semester?

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Ulf Jonsson 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. 

 

Om du gör som vanligt och registrerar semesteruttaget från februari i kalendariet så kommer det att bli precis som du önskar. Visma Lön kommer att reglera semesteruttaget i samband med att du gör slutlönen i mars förutsatt att lönen du gör i mars är av typen "ordinarie" och inte "extra". 

 

Jag lägger in checklista när anställd slutar som kan vara ett bra stöd för dig. 

 

Hör av dig om du har några ytterligare funderingar så hjälper jag dig gärna.

//Tinna

Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Hej Tinna! Tusen tack för ditt svar, det jag tänkte på var närmast vad som händer i bokföringen vid körningen i mars. 

I februari kommer ju hans lön att bokföras som "vanlig månadslön" i sin helhet och det kommer inte ut något i bokföringsunderlaget som det normalt gör när semesteruttag kommer med i lönekörningen. 

Hej igen

Tack för ditt förtydligande. 

På bokföringsunderlaget för februarilönen kommer du att ha en debetpost bokad mot 72xx även för de 10 dagarna den anställda har semester. Detta korrigeras i mars när semesteruttaget regleras och du får en kreditpost mot samma 72xx-konto. Programmet kommer att hantera detta åt dig per automatik. 

 

Hoppas att detta var svaret på din fråga och annars har jag ett tips att dela med mig av 🙂

Testa att du lägger upp samma scenario i Övningsbolaget som du hittar under Arkiv - Öppna företag. Så gör jag alltid själv när jag funderar på hur saker och ting hanteras av programmet. 

 

Lycka till och vi finns här om du vill ha mer hjälp. 

//Tinna

Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Återigen stort tack - tänkte ärligt talat inte på Övningsbolaget...har ju gjort så förut 😂

Mvh//Ulf

Jag vet! Det är jättelätt att glömma det men vi får påminna varandra 🙂

 

Och du är alltid välkommen att höra av dig till oss såklart!

//Tinna